Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl)

Hej!
Jag är en nybörjare när det kommer till gas brännare, till födelsedagen gav morbror mig en Primus Express Stove, jag har inte provkört den ännu och ännu mindre vet jag om hur den funkar på andra gas-sorter än primus egen.

Är det någon som vet om det finns primus gas i Frankrike eller Spanien (huvudsakligen) men även allmänt utöver europa?
Annars vad kan jag använda för märke på min express stove?

samt en nybörjarfråga, hur funkar det med ventilfria gasbehållare såsom primus powergas?
Skillnad motför med ventil dvs.

Jag vore extremt tacksam för svar, har sökt mig igenom internet och lite på forumet här men inte hittat svar på mina frågor helt. Jag och min flickvän far ut i europa på tågluff i tre veckor och då hade vi tänkt använda mitt kök.

/Edvin

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Som föregående person skriver, så kan du använda vilket märke som helst. I både Frankrike och Spanien finns det gasbehållare av olika märken att få tag på. Det enda du bör kolla är att det finns akruvgänga. Om kopplingsdelen är täckt av ett plasthölje är det bara att dra bort det och titta. Det är alltså inte engångsförslutningar. På så vis slipper du adaptrar osv.

Med vänlig hälsning /Joel

Tack för svar!

Okej men då känns det ganska säkert att lämna arlanda om någon timma! Är det någon som vet någon speciell butik som lagerför gas? Oavsett så lär man väll kunna finna någon utebutik men där kan priserna (troligen) ligga högre än ex. Vårat biltema! Järnhandel har läst något om.

(Kanske svarade lite på min egen fråga där men tacl för svaren och ha en fortsatt bra sommar!)

Finns både i sport-/friluftsbutiker och på stormarknader typ Coop Forum... Dock kan modellen med gänga vara liiite svårare att få tag i men det är bara att fråga sig fram.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips