Tillagning av torkad potatis?

Får lätt en smak av att teorikunskaperna är vida högre än prakatik dito. Kan det vara så?
Stuvning är snällt mot disken, magen och bränsleåtgången. Rentav miljövänligt nästan....
//J

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Om man inte har så höga krav på sin mats konsistens kan man använda pulvermoset till nästan vad som helst som man använder potatis till.

Jag har till och med för mig att man kan steka det(?).

Euroshopper hade förut ett "pulvermos" som egentligen var bara potatisflingor (man fick tillsätta både kryddor och mjölk själv). Det borde gå att använda till mer än det "vanliga" pulvermoset.

Får lätt en smak av att teorikunskaperna är vida högre än prakatik dito. Kan det vara så?
Stuvning är snällt mot disken, magen och bränsleåtgången. Rentav miljövänligt nästan....
//J

Jag har många ggr inaktiverat olika enzymer med värme, och visst kan det för vissa räcka att värma till t ex 65 grader 15 min. Men skall man vara riktigt säker på att inaktivera dem så måste man denaturera proteinerna, det finns många enzymer som tål kokning en kort tid t ex RNaser!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips