Till Nordkap

Hur tar man sig till Norkap på snabbast sätt? mån vk 45 kan resan börja. Jag vet att sista biten kan vara stängd då.

Bor i Malung just nu men kommer vara nere i Kristianstad vk 44

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Menar du vilken bilväg som är snabbast? Förstår inte riktigt frågan, rimligen borde det snabbaste sättet att ta sig dit vara att flyga till närmaste flygplats?

Flyg Malmö-Honningsvåg ca 8 timmar med 3 byten enl flygresor.se. Sedan buss 3 mil till Nordkap.

Jag gjorde en road trip från Lund till Nordkap sommaren 2009. Man måste betala vid två tillfällen och det kostar ganska mycket. Dels är det tunneln till ön som Nordkap ligger på som kostar och dels måste man betala för att köra den sista kilometen av vägen fram till den stora parkeringen. Anläggningen vid Nordkap har även för Norge dyra priser. Dessutom finns ingenstans att bo.

Landskapet däruppe är helt fantastiskt. Helt klart värt pengarna.

Har varit dit 2 gånger. 2012 så tog man bort avgiften för Nordkapptunneln, så nu behöver man "bara" betala ca 200NOK vid de sista parkeringen framme vid Nordkapp.

Snabbast dit är som sagt flyg, men då missar man mycket vackert efter vägen! Snabbaste bilväg borde vara E45 till Karesuando, sen via Kautokeino/Karasjok till Lakselv och sen ut till Nordkapp. Otroligt ödsligt bitvis, man kan åka 4-5 mil utan att se ett spår av människa. Dock bitvis väldigt tråkig. Skulle starkt rekommendera E6an genom Norge hela vägen, Mo i Rana-Narvik-avstickare till Tromsö-Alta-Nordkapp. Absolut inte snabbast, men absolut vackrast. Helt otroliga landskap!

När jag kom fram vid parkeringen förra året sa jag till killen i kassan att det var lite fräckt att ta betald för något som naturen har skapat. Han höll med och släppte sedan in mig helt gratis istället.
Åker man dit få man gärna planera in att även vandra bort lite från huvudplatsen där alla är, bara ngr meter vidare är det oftast folktomt och väldigt vackert. Det gäller hela Magerøya och vandringar rekommenderas varmt men ta i beakt att vädret kan slå om fort där uppe och dimman kan komma väldigt fort och gör det besvärligt att hitta tillbaka.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips