Jag vandrade sträckan Jiri-Gokyo-Ana Purna dalen (jag har glömt vad stället heter!) i april-maj för några år sedan, så kanske har saker ändrats. Jag vandrade aldrig till Base Camp. Utsikten är betydligt bättre på de andra 2 ställena. Vill du ser Mt Everest i all sin prakt, välj Gokyo, vill du kunna säga att du varit vid Base Camp, gå dit. Har du några extra dagar, vandra alla 3 dalarna. De är vidunderligt vackra allihop.
Apropå att vandra/resa själv. Jag reste ensam i Asien i 6 månader och det var inga problem. Jag hade inte planerat att vandra ensam men eftersom min nyfunna (?!) vandringskompis stack efter 15 min den första dagen blev det att jag vandrade hela sträckan ensam. Det är alltid människor ute på leden, både lokalbefolkning och turister så hjälp finns alltid om du skulle behöva. Att vandra ensam blev en underbar upplevelse och jag träffade många trevliga människor under turen. Det du kanske ska tänka på extra när du går ensam är att vara uppmärksam på eventuella symptomer av altitude sickness.
Till sist; Dina frågor om pengar, tidpunkter på året etc. får du bäst svar på genom att låna/köpa Lonely Planets bok om Nepal eller Trekking Nepal. De har detaljerna du behöver för att planera resan.
Lycka till och hör av dig om du har fler frågor!