Till Arjeplog - Hur då?

Vilken är den snabbaste bilvägen till Arjeplog söderifrån? Hitta.se och Eniro ger olika svar och ingen av dem föreslår att åka till Skellefteå. Någon med erfarenhet?

HåkanF

avslutad210712

Gäst
Definiera snabbast...... med eller utan hänsyn till fartgränser :)
Definiera söderifrån.... Östersund är söderifrån för oss i norr :)

Rent spontant skulle jag nog säga E4 till Skellefteå och varför inte någon inlandsväg tillbaka om man vill ha omväxling.

Och på tal om snabbast så finns det ett antal fartkameror mellan Umeå och Skellefteå. Eller rättare sagt finns det en jäkla massa fartkameror på den sträckan.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Via Skellefteå

Har åkt via Skellefteå de flesta gånger jag varit till Arjeplog. Orsaken är att vägen totalt sett är bättre!
Jag har åkt Umeå - Sorsele - Arjeplog, det blir något kortare vill jag minnas, men betydligt sämre väg alltså, går därför bort!

God tur!

E45 till Slagnäs (eller Heden om du inte är tokrädd för grusväg), sen vänster mot Arjeplog.
Dock är det sämre med matställen etc längs 45:an än E4:an (kusten).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips