Tierra Yukon

  • Trådstartare mattias.andersson@mbox322.swipnet.se (Matte)
  • Start datum

mattias.andersson@mbox322.swipnet.se (Matte)

Gäst
Funderar på att köpa Tierra Yukon jacka och byxa.
Är det någon som har testat dessa?
Eller finns det någon som har några andra förslag?
Ska använda kläderna till framförallt fjällvandring.
Tacksam för alla tips.


Matte
 

esaiasson_joakim@hotmail.com (jocke)

Gäst
Jag också

Hej Matte
Jag fundera också på att köpa ett par sånna byxkor, jag hade ett par Cassin Ridge förut men de gick sönder totalt -kardborre-dragkädjor-sömar-sen så släpte inne laminatet frå Gore-texen. Men jag har fått igenom min reklmation så därför fundra jag lite på Youkon. Så där för är jag lite skeptik ang Tierra de har haft problem med mycket reklamtioner och sånt de är med på Gore-Tex svartalist b la. Nu låter jag mycket negativ om Tierra, jag kanske fick ett par måndagsbyxor jag har även en jacka från tierra som jag har haft i fem år och den har hålt hur bra som helst...


/Jocke
 

dael (David Elmfeldt)

Gäst
Det där om G-tex svarta lista

skulle jag vilja höra lite mer om. Jag har aldrig hört talas om någon sådan. Spännande!
 

esaiasson_joakim@hotmil.com (Jocke)

Gäst
Svatlista

Hej
Svartlista. Alla fötetag som gör kläder i Gore-Tex gör det på licens från företaget Gore-Tex (AB). När ett plagg går sönder och det är "fel" på Gore-Texen så går plagget vidare till Gore-Tex för "utredning" anser de att det är en godkände reklamtion så får du ett nytt plagg (Gore-tex betalar ex Tirra ett nytt plagg till dig).


Men har ett företag mycket reklamtioner på ex sömar,drgkädjor mm så drar det också ner Gore-tex ansende. Tierra har mycket reklamtioner på sina saker, jag har kompisar som har reklamerat jackor både tre och fyra gånger...Gore-tex delar därför ut "varningar" till företag som inte kan hålla kvlaitetskraven- höj kvalitetn annars så får ni inte använda Gore-tex.


/jocke
 

borgillen@wlgore.com (Per Borgillen)

Gäst
Svar på "Svartlista"

Från företaget W.L. Gore & Associates Scandinavia AB


Ang. inlägget Svartlista


Vi på W.L. Gore & Associates Scandinavia AB vill härmed tydligt markera att den spridning av rykten såsom svartlistor o'dyl är felaktigt och missvisande.


Företaget Tierra som sedan flera år arbetat med Gores produkter sköter sina åtaganden klanderfritt och avviker inte från de av Gore hårt ställda produktionskrav i enlighet med gällande licenser.
Tierra tillverkar, som vi ser det, högkvalitativa funktionsplagg och vi rekommenderar dem varmt


Vidare är det ogrundade rykten som utmålar Tierras plagg som bristande i kvalitet eller överrepresenterade i reklamation osv.


Frågor beträffande reklamationer av Gore-Tex® och Windstopper® -produkter samt för allmän information ang. skötsel, tvätt och service kan hämtas i din närmaste Gore-Tex® och Windstopper® butik. Ni kan också ringa Gores 020 - 213 800.


med vänliga hälsningar
W.L. Gore & Associates Scandinavia AB
Fabrics division
 

erik@hotmail.com (erik skogman)

Gäst
skitsnack!!!

Det där om Gore-tex svarta lista är rent skitsnack!!
Jag har använt Patagonia,northface och tierra mycket
och jag är av den uppfattningen att Tierra har hållt
bättre än dom andra märkerna som har läckt och gått sönder.............men man måste tänka på att kläderna är till för att användas och använder man grejorna
mycket så slits det...det ni söker är kanske en
PLÅTRUSTNING!!!


E
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Klättermusen kontra gore-tex

Jag har för mig att jag har hört (tror att det var på det här diskussionsforumet) att efter klättermusen gjorde sin konkurs för ett par år sen fick dom inte lov att använda gore-tex, stämmer det ?
Eller är cutan kanske bättre än gore-tex.
Björn
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Klättermusen och gore-tex

Jag hörde för ett tag sen ( tror att det var här på utsidan )att Klättermusen efter sin konkurs för ett par år sen inte får lov att använda Gore-tex, stämmer det eller är det bara så att Cutan är bättre än Gore-tex.


Björn
 

dael (David Elmfeldt)

Gäst
Håller delvis med

Jag håller med om att kläderna från alla tilverkare är gjorda för att användas hårt och därmed så slits dem. Men detta innebär t.ex inte att tejpningar får släppa, vävar delaminera sig, dragkedjor gå sönder. Gör det detta så är det reklamation.


Naturligtvis så spelar tidsfaktorn också in. En jacka har ju inte hur lång livslängd som helst. En jacka med många år på nacken och som använts hårt, kommer att börja gå sönder. Och då är det INTE reklamation, enligt min åsikt, utan normal förslitning. Men det är här agnarna sållas ut. De bättre jackorna har mycket längre livslängd.
 

PW

Gäst
Goretex vs Cutan

Klättermusen som numera använder sig av Cutan som andande membran redovisar öppet diffussionskapaciteten (ml/(m² och tid) vilket jag inte sett på några av mina kläder med goretex.
Jag kan inte känna någon skillnad mellan min gamla Berghausjacka (8 år) och min nya (3 år) Klättermusenjacka map borttransport av fukt (blir lika sunkigt blöt i båda vid "rätt" tillfälle).


Är det så att den teoretiska diffusionskapaciteten hos cutan är högre än hos goretex, om inte borde Gore kanske redovisa sin kapacitet mer öppet.


Min åsikt är att det inte är någon avgörande skillnad mellan laminaten rent funktionsmässigt, desidnen på kläderna är den faktor som är helt avgörande.
 
Jag äger en Yukon

Nu lämnar vi Goretex-skvallret. Vettiga människor går direkt till källan när de undrar saker, istället för att sprida kärringrykten.


Jag äger en Yukon av årets modell (som jag för övrigt fick när jag reklamerade en gammal Yukon från 1995 - alltså fick jag en jacka för 3500 när jag reklamerade en för 2400).
Ännu har jag inte testat den hårt till fjälls (v 31), men den lovar mycket gott. Väven är relativt mjuk och skön, den har "riktiga" lodräta bröstfickor och har en huva som går att rulla ner till en krage om man vill. Jämför man med gamla Yukon är den här betydligt närmre skuren, utan att för den delen inkräkta på rörligheten. Den sitter otroligt bra och snyggt på mig som är 193 cm.
Några nackdelar så långt? Ett frågetecken för de nedre fickorna som sitter där avbärarbältet hamnar. Ingen tendens till skav dock, och de fickorna vill man gärna ha till vardags. Huvan känns ibland något kort i höjden, men måste testas under fjälloväder för en nogrannare åsikt.


Sammantaget en extremt snygg jacka med många vettiga lösningar för vandring.


En mer fullödig recension kommer på www.molekyl.com/uteplatsen efter fjällvandringen v31.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niclas Tierra Yukon Kläder 0
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Friluftshemulen Tierra Lite track convertible pant Kläder 1
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
tommy.paulsson.5 Tierra Kläder 1
Swift Tierra Ace Pant Kläder 6
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
nuddis Tierra Roc Blanc Pants Kläder 3
Elle_belle Tierra Roc Blanc W Kläder 0
gimholt Ersätta skalställ (Tierra Conrad Kain) Kläder 1
Jerker86 Tierra Whitehorn Kläder 0
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
hannulan Tierra Roc Noir Kläder 7
Nautilus Tierra Prime jacka dark lime? Kläder 0
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
murkla Tierra Kläder 0
Ullarulla Fråga om Tierra Pacman Jacka och regn? Kläder 12
Curium Tierra Scirocco Jacket Kläder 3
69-hard Tierra Cho Oyo Kläder 1
niklaz Byta kläpp på dragkedja på min gamla Tierra? Kläder 22
Martin Fransson Tierra Dhaulagiri Kläder 7
lolipopan Tierra Prime Jacket Kläder 1
realout Tierra Piedra Pant Kläder 0
oskarfk Ny skaljacka, Tierra Snoowie/Intrepido? Kläder 1
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
rand Tierra Prime- Omdömen! Kläder 10
PJE Tierra softshell Kläder 12
Mr.Plow Åsikter om Tierra. Kläder 13
Aico Tierra - størrelser Kläder 0
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
donTommazo Tierra Conrad Kain trouser, erfarenhet någon? Kläder 7
puttepatrik77 Tierra Kläder 8
Runner75 Tierra Sälka på sommaren Kläder 5
avslutad_221205 Tierra Powder? Kläder 1
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
filipito Tierra jacka Soft Shell Kläder 1
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
mountainman Byxa tierra Couloir (naturkompaniet) Kläder 0
pasta Tierra Adrenaline PacLite jacka? Kläder 1
Tomas J Tierra Conrad Kain jacka? Kläder 10
bushmaster84 tierra sarec Kläder 2
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
lusth Tierra Kläder 7
rlindqvi Tierra Conrad Kain vs. Haglöfs Helium eller Heli ? Kläder 5
axel_broman Klättermusen/haglöfs/tierra Kläder 7
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
peterjensen Tierra Sarek byxa Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.