Tierra Prime- Omdömen!

Funderar på att skaffa en ny skaljacka. Är det någon som sett något test på Tierra Prime Jacket med Gore Tex XCR membran? Egna erfarenheter? Jag tillhör den typen som ofta har mitt skal på mig och justerar istället med antal plagg under, så det är ett ganska rejält skalplagg jag är ute efter. Kommer användas mycket till utförsåkning. Utemaggan testade ju skal i förra numret, närmast tycktes i a f mig vara Haglöfs jacka.
 
Jag provade och köpte till och med Tierra Prime när jag var ute efter en 3 lagers skaljacka... Tyvärr fick jag lämna tillbaka den efter mycket övervägande.
jag tyckte att passformen på luvan var väldigt konstig...man kunde kanppt ha luvan nere och dragkedjan uppe ända upp... det blev helt enkelt för tight runt huvudet... I övrigt var passformen väldigt tight och bra men allt föll på den dåliga luvan...
Jag vet inte om de har ändrat det men om dom har det så är det en kalasjacka...

Istället för Tierran så köpte jag en Haglöfs Helium . Den fungerar finfint och nu skulle jag inte vilja byta...

Lycka till...

/Emanuel
 
Det låter ju som om huvan sabbade både när man använde den och när den var nere. Har samma problem med den North Face jacka jag har idag, och det är jäkligt enerverande. Får kolla upp om det finns någon nyare modell

Haglöfs Helium, är det XCR i den? Jag har varit lite inne på Haglöfs också, fungerar ventilationen bra i din jacka? Går det att använda fickorna när du har ryggsäck på dig?
 
jag har en Tierra Intrépido, vilken verkar vara en modell som rärätt like prime förutom att intrépido har strechpaneler. jag tycler att huvan är riktigt bra när dne är uppfäld, sitter skönt och följer huvudet så att man slipper stirra in i sidan på huvan när man vrider huvet. den är lite gith när dne är nere, men inte så det söt rmig. det beror väl lite på vad man har för preferenser antar jag...
 
b_luthman; sa:
jag har en Tierra Intrépido, vilken verkar vara en modell som rärätt like prime förutom att intrépido har strechpaneler. jag tycler att huvan är riktigt bra när dne är uppfäld, sitter skönt och följer huvudet så att man slipper stirra in i sidan på huvan när man vrider huvet. den är lite gith när dne är nere, men inte så det söt rmig. det beror väl lite på vad man har för preferenser antar jag...

Vad använder du jackan till huvudsakligen? Hur bra är Tierra på ventilation, det är en viktig faktor för mig
 
rand; sa:
Det låter ju som om huvan sabbade både när man använde den och när den var nere. Har samma problem med den North Face jacka jag har idag, och det är jäkligt enerverande. Får kolla upp om det finns någon nyare modell

Haglöfs Helium, är det XCR i den? Jag har varit lite inne på Haglöfs också, fungerar ventilationen bra i din jacka? Går det att använda fickorna när du har ryggsäck på dig?

Ja den var inget vidare...
Jepp det är goretex xcr i Haglöfs Helium.
Jag tycker att ventilationen som är under armarna fungerar mycket bra, men när jag cyklar til skolan( ca 1 mil) i vissa temperarure och lite för högt tempo så kan man lätt bli lite varm. Men det beror ju på hur man klär sej under självklart...
Man vill ju inte frysa i början men då svettas man ju i slutet...
Fickorna är av napoleon typ och man får plats med massor fast man har ryggsäck...(har mest använt Haglöfs Radical 28) då sitter inte fickorna ivägen.

/Emanuel
 
Kul att höra både avseende ventilation och fickor, har själv en Radicalsäck, är mycket nöjd med den, fr a skön att åka skidor med, därför viktigt att den fungerar med jackan. Kör du Haglöfs skalbyxor också?
 
Om du är intresserad av att köpa en Haglöfs Helium jacka som jag själv har och helt klart kan rekommendera (minst lika bra som Tierra Prime) så tycker jag du ska kolla på addnature.com. Dom har nämligen specialpris för medlemmar på den jackan (endast 2995 kr med frakt) fram tills 12 november. Bara att slå till!
 
rand; sa:
Kul att höra både avseende ventilation och fickor, har själv en Radicalsäck, är mycket nöjd med den, fr a skön att åka skidor med, därför viktigt att den fungerar med jackan. Kör du Haglöfs skalbyxor också?

Nej jag har tyvärr inga Haglöfs skalbyxor. Men det står väldigt högt upp på att skaffa listan...
Jag har ett par Bergans Anatomic LV men de VARNAR jag alla som har 3 lagers jackor för... de har kardborreband bak på ryggen för att justera midjan med men om inte de sitter ordentligt så äter den upp hela insidan på jackan = inte bra alls...
Så undvik dom...

Men ett par Haglöfs Argon pants skulle ju inte sitta fel såhär till vintersäsongen...
 
Var inne och kollade på Argon, ser inte fel ut, det håller jag med om. En annan sak jag funderat på: Har alltid kört i hederliga skidbyxor och aldrig frusit ens i Ramundbergets -20 mitt på dagen, däremot svettats en hel del varför jag bytte till skalbyxor, köpte ett par North Face med Hyventmembran, och i vintras var det faktiskt så att man frös lite de kallaste dagarna, hade ändå Helly underställ underst och microfleecebyxor som nästa lager. Vad kan man ha mer under skalbyxor om det är riktigt kallt?
 
Gustaf Karlsson; sa:
Om du är intresserad av att köpa en Haglöfs Helium jacka som jag själv har och helt klart kan rekommendera (minst lika bra som Tierra Prime) så tycker jag du ska kolla på addnature.com. Dom har nämligen specialpris för medlemmar på den jackan (endast 2995 kr med frakt) fram tills 12 november. Bara att slå till!

Tack för rekommendationen, var verkligen ett bra pris! Tyvärr tillät inte ekonomi inköp riktigt denna månad, det är ju mycket man vill ha (läs behöver)...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nautilus Tierra Prime jacka dark lime? Kläder 0
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
lolipopan Tierra Prime Jacket Kläder 1
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Friluftshemulen Tierra Lite track convertible pant Kläder 1
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
tommy.paulsson.5 Tierra Kläder 1
Swift Tierra Ace Pant Kläder 6
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
nuddis Tierra Roc Blanc Pants Kläder 3
Elle_belle Tierra Roc Blanc W Kläder 0
gimholt Ersätta skalställ (Tierra Conrad Kain) Kläder 1
Jerker86 Tierra Whitehorn Kläder 0
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
hannulan Tierra Roc Noir Kläder 7
murkla Tierra Kläder 0
Ullarulla Fråga om Tierra Pacman Jacka och regn? Kläder 12
Curium Tierra Scirocco Jacket Kläder 3
69-hard Tierra Cho Oyo Kläder 1
niklaz Byta kläpp på dragkedja på min gamla Tierra? Kläder 22
Martin Fransson Tierra Dhaulagiri Kläder 7
realout Tierra Piedra Pant Kläder 0
oskarfk Ny skaljacka, Tierra Snoowie/Intrepido? Kläder 1
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
PJE Tierra softshell Kläder 12
Mr.Plow Åsikter om Tierra. Kläder 13
Aico Tierra - størrelser Kläder 0
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
donTommazo Tierra Conrad Kain trouser, erfarenhet någon? Kläder 7
puttepatrik77 Tierra Kläder 8
Runner75 Tierra Sälka på sommaren Kläder 5
avslutad_221205 Tierra Powder? Kläder 1
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
filipito Tierra jacka Soft Shell Kläder 1
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
mountainman Byxa tierra Couloir (naturkompaniet) Kläder 0
pasta Tierra Adrenaline PacLite jacka? Kläder 1
Tomas J Tierra Conrad Kain jacka? Kläder 10
bushmaster84 tierra sarec Kläder 2
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
lusth Tierra Kläder 7
rlindqvi Tierra Conrad Kain vs. Haglöfs Helium eller Heli ? Kläder 5
axel_broman Klättermusen/haglöfs/tierra Kläder 7
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
peterjensen Tierra Sarek byxa Kläder 2
Niclas Tierra Yukon Kläder 0
arghe Tierra vs Marmot Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.