Tierra Dhaulagiri

Hej!
Nu är jag i valet och kvalet som många andra. Jag ska köpa mig en skaljacka. Den ska vara lätt och stryktålig lätt att packa kunna användas året runt.
Har fastnat lite för Tierras Dhaulagiri. Är det någon som har någon erfarenhet av den?

Alternativ skulle kanske kunna vara någon paclite modell. Men jag är osäker på kvalitén. Kollat på arc´teryx Alpha jackor, men hur är stryktligheten och är dom långa nog att kunna användas på vintern? kanske åka skidor med? Men jag kommer framförallt använda jackan sommartid/höst på fjällvandringar.

Jag vill gärna höra era erfarenheter, och vad ni har för tips.

Tierra Dhaulagiri är tveklöst en grymt läcker jacka. Har själv varit och ryckt i den ett antal gånger. Har dock ännu inte kunnat motivera utbyte av min Tierra Pacman jacket, som nog varit med om lite mer än den egentligen är tänkt för, men ändå klarat allt med glans. Enda nackdelen är att huvan inte rymmer någon hjälm, men annars är det en i alla avseenden suverän jacka. När den inte används tar den ingen plats och väger typ inget. Dock främst för vår/sommar/höst, även om jag med gott resultat använt den som skidjacka vid ett par tillfällen tillsammans med lite grövre mellanlager.

Tierra gör enligt min erfarenhet riktigt bra grejor som man tenderar att uppskatta mer ju mer man använder dem. Någon här på forumet som har andra erfarenheter?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för svaret. Låter ju som på dig att du är nöjd med tierra jackor i alla fall. Synd att ingen annan verkar ha någon erfarenhet av dem. Eller bara inte vill skriva något.

Tack själv... :) Jo, det är jag allt. Lite underligt, man tycker ju det borde vara flera som använder Tierras grejor...

Jag kollade lite på den men valde Outdoor Research mentor jacket i stället eftersom den var lättare och hade bättre lösning på ventilation. Har alltså ingen erfarenhet av Dhaulagiri, men gore pro shell tycker jag fungerar bra i min OR-jacket. Det handlar nog mycket om tycke och smak och gillar du den så slå till.

Rea på

Naturkompaniets hemsida. Förra årets modell kostar där 3500.

Köpte precis en. Det är typ samma modell men med röda dragkedjor. Själva tyget är lite prassligare och mindre matt i färgen än årets men annars är det samma.

Va noga med att du beställer en med ett M i början av namnet och inte ett W. Har tydligen med man eller kvinno modell att göra nått som inte jag fatta..... Men de va bara att lämna in den i närmaste butik och beställa en ny. jaja man lär sig alltid nåt.

Anders

Hej Martin

Jag har väldigt bra koll på de här jackorna

Viktigt för dig att veta om du funderar på förra årets modell som reas på Naturkompaniet är att det INTE är samma material i yttertyg och att den har partier med Gore-Tex Soft Shell över axlar och armbågar/ärmslut
Den är inte alls lika smidig och väger 120g mer än årets

Mitt råd är definitivt att satsa på årets modell! Den är en GRYMT mycket bättre jacka som dessutom fungerar året runt bättre än fjolårsmodellen pga av den blir lite svalare utan Soft Shell partierna

mvh Johan

Tack för alla tips, men jag hittade en Arc´teryx alfa jacka på rea som jag slog till på. Jag trivs jättebra med den, och den har fungerat mycket bra i vinter. Hoppas att jag ska bli nöjd med den på sommaren också. Den ska bland annat få följa med ut på resa i asien. Det ska nog bli bra hoppas jag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips