Tierra Roc Noir

Jag har precis kollat på en ny jacka som ersättning för min gamla Tierra Prime. Jag var hyfsat nöjd med den jackan men tyckte väl att den vara i grövsta laget o då tyget delaminerat och jag fått ett tillgodokvitto på naturkompaniet är det bara att slå till på en ny jacka tänkte jag.

Har titta på Roc noir (också den från Tierra). Jackan känns förutom en sak. Ventilationshålen är väldigt små och sitter på sidan av kroppen, inte under armarna som de brukar göra på sådana här jackor. Enligt expediten på Naturkompaniet skulle det vara här man får ut mest effekt av ventilationen, o dessutom kan man ju ventilera genom att dra upp dragkadejan framtill i nederkanten.

Men jag är ändå skeptiskt till de där små öppningarna. Nån som har testat jackan o kan berätta mer om just denna detalj.
 
Lite sent svar kanske men jag och min fru köpte vars en för en fyra månader sen och är väldigt nöjda med dem.
På sommaren räcker inte ventilationen på sidorna för mig när man har 10-15kg på ryggen eller annan fysisk aktivitet, men som vardagsjacka är den suverän =)

Vi har inte ägt nått liknande plagg innan så om större ventilationshål skulle vara bättre vet jag inte. Jag ser dock ingen anledning till att ha den på mig om det blir så varmt.
 
Hej,

Ventilationsdragkedjor under armarna är en kompromiss mellan smidighet, vikt och ventilation. I fallet med Roc Noir ville vi göra en lätt jacka, med bra rörelsefrihet. Vi valde att sätta dragkedja bara där pumpeffekten är som störst och den gör mest nytta. Med en längre dragkedja hade ventilationen blivit bättre, men bara marginellt, däremot hade jackan blivit tyngre och framförallt så hade det blivit bulkigare under armhålet.

Ett alternativ till Roc Noir är jackorna Gorni samt Roc Blanc som är i ett lite grövre tyg och har framdragen ventilation.

/Erik, Utvecklare på Tierra
 
Jag köpte Gorni för ett par veckor sedan (de höll på att plocka upp dem på NK). Jag hade velat lite mellan Arcteryx Theta (som visade sitta dåligt på mig) och Tierra Prime.

Jag fick höra att Prime ersattes av Gorni och blev helt såld på den senare.

Har använt den dagligen både i skogen och på stan och är hittils jättenöjd.

Bra jobbat Erik (om du varit delaktig - annars får du föra hälsningen vidare)

Winell
 
I skidbacken

Hej!

Nu tar jag upp en gammal tråd här.
Jag funderar på att köpa denna jacka och byxor framförallt för att åka alpint i. Hur är det om man rammlar kommer det in mycket snö under jackan. Jag förstår att det är olika från gång till gång men generelt.
Eller har ni något annat tips på bra skidkläder?
 
Jag har både Roc Noir och Roc Blanc där den senare är mer avsedd för alpint bruk. Jag åkte i Noir en vecka i Idre med -15 och rätt mkt blåst och upplevde den som väl tunn för ändamålet. Blanc är lite tjockare (lite) och därmed styvare och upplevs mer hållbar. Den har dessutom ficka på ärmen för liftkort vilket jag tycker är helt underbart efter lång tid av letande i fickor.

Om du dessutom köper rätt storlek av Noir så är den tajt och det blir inte ritkigt bra att ha mycket mellanlager under, BLanc är lite större i storleken. Jag trivs väldigt bra i båda men har dem till helt olika saker. Ska jag dock vara ärlig så är det inte fel med något som andas bättre dock, kanske någon softshell? En varm dag blir Gtex för tätt.

BLanc brallorna har snölås och är höga, gjorda för ändamålet. Blanc har jag inte, de sitter konstigt på mig men om jag minns rätt har de bara byxkrok?

LYcka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nuddis Tierra Roc Blanc Pants Kläder 3
Elle_belle Tierra Roc Blanc W Kläder 0
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Friluftshemulen Tierra Lite track convertible pant Kläder 1
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
tommy.paulsson.5 Tierra Kläder 1
Swift Tierra Ace Pant Kläder 6
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
gimholt Ersätta skalställ (Tierra Conrad Kain) Kläder 1
Jerker86 Tierra Whitehorn Kläder 0
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
Nautilus Tierra Prime jacka dark lime? Kläder 0
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
murkla Tierra Kläder 0
Ullarulla Fråga om Tierra Pacman Jacka och regn? Kläder 12
Curium Tierra Scirocco Jacket Kläder 3
69-hard Tierra Cho Oyo Kläder 1
niklaz Byta kläpp på dragkedja på min gamla Tierra? Kläder 22
Martin Fransson Tierra Dhaulagiri Kläder 7
lolipopan Tierra Prime Jacket Kläder 1
realout Tierra Piedra Pant Kläder 0
oskarfk Ny skaljacka, Tierra Snoowie/Intrepido? Kläder 1
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
rand Tierra Prime- Omdömen! Kläder 10
PJE Tierra softshell Kläder 12
Mr.Plow Åsikter om Tierra. Kläder 13
Aico Tierra - størrelser Kläder 0
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
donTommazo Tierra Conrad Kain trouser, erfarenhet någon? Kläder 7
puttepatrik77 Tierra Kläder 8
Runner75 Tierra Sälka på sommaren Kläder 5
avslutad_221205 Tierra Powder? Kläder 1
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
filipito Tierra jacka Soft Shell Kläder 1
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
mountainman Byxa tierra Couloir (naturkompaniet) Kläder 0
pasta Tierra Adrenaline PacLite jacka? Kläder 1
Tomas J Tierra Conrad Kain jacka? Kläder 10
bushmaster84 tierra sarec Kläder 2
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
lusth Tierra Kläder 7
rlindqvi Tierra Conrad Kain vs. Haglöfs Helium eller Heli ? Kläder 5
axel_broman Klättermusen/haglöfs/tierra Kläder 7
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
peterjensen Tierra Sarek byxa Kläder 2
Niclas Tierra Yukon Kläder 0
arghe Tierra vs Marmot Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.