Tierra Conrad Kain trouser, erfarenhet någon?

Hej!

Jag är på jakt efter en skalbyxa som ska användas för snowboardåkning, toppturer och fjällvandring. Mina krav: halvhöga, hellånga dragkedjor längs benen, helst 3L. Jag spanade in Tierra Conrad Kain häromdagen, och de verkar uppfylla mina önskemål.
Tänkte nu höra om någon här har erfarenhet av dessa byxor. Vad tycker ni om dem? Hur hållbara är de? Min systers Tierra-skalbyxor slets ut fullständigt av två års måttlig användning, men dessa kan ju ha varit måndagsexemplar...
Tacksam för synpunkter och eventuella tips på andra byxor ni tror skulle passa.
/ Tomas
 
Jag har ett par sedan 2-3 år tillbaka. SJälva byxan är i min mening helt klockren som allroundbyxa och jag brukar den till allt från paddling till telisåkning till vandring i blötväder.
Jag hade dock problem med snölåsen sär sömmarna inte riktigt pallade det ovarsamma behandlandet som karborreband ofta medger. Jag fick dock detta lagat gratis via butiken där jag köpte dem. För åkning i lössnö skulle jag nog valt en högre byxa då få jackor har snölåset i "rätt" höjd. Hängslens tycker jag är lite väl korta också, stramar lätt i grenen med maxlängd... Av den anledningen använder jag sällan dessa (de är avtagbara) förutom vid ordentlig lössnöåkning.
Byxor jag åxå tittade på har jag för mig var liknande byxor ur haglöfs, norröna och arcteryx sortiment. Jag minns inte riktigt skälen men jag tror jag ratade haglöfs pga kass kvalitet, norröna hade inte riktigt rätt detaljer för mitt bruk och arcteryx satt för tajt i rätt längd samt kostade mer än min powderjacka och cainbyxa tillsammans... Jag är grymt nöjd med mina, trots vissa tillkortakommanden.

/samme
 
cassin ridge byxor

hej!

jag köpte mig ett par tierra cassin ridge byxir för något år sedan. använder mina till skidåkning, telisåkning, vandring och som allmän regnbyxa. dom här är ju betydligt högre än konrad cain byxan. lite bökigare att ta på och av sig fast tycker dom sitter otroligt bra. känner mig väldigt rörlig! här är hängslena inte avtagbara även ifall du skulle kunna spänna snodden i midjan och vika ner hängslena. fördelen som jag ser med mina byxor jämfört med conrad kain är att dessa har två MKT användbara fickor på låret. använder det till allt och är aldrig i vägen. detta är ju tierras värsting byxa så det finns möjlighet att stoppa in knäskydd vilket gör det lite bylsigare men helt överkommligt.

är iaf otroligt nöjd och har definitivt inte fått något måndagsexemplar.

har innan haft två byxor (en midje- och en hängslebyxa) från haglöfs som jag fick reklamerat av olika anledningar

lycka till i letandet efter en bra byxa.

Mvh Filip
 
Även jag har funderat på dessa byxor, men har svårt att bestämma mig. Jag har också funderat på ett par Norröna Storm med ett par damasker till. Vad tror ni? Vilket är bäst. Byxorna ska användas året om till både skidåkning, vandring m.m.
 
Jag har haft mina conrad cain i tre år och är mycket nöjd, visst börjar de blir slitna med de kommer vara med ett tag till.

Ang valet mellan conrad cain och cassin ridge så beror det väl på hur mycket snö-aktiviteter du pysslar med. det är ju skönt med lite högre byxor på vintern.

Jag använder mina byxor till samma ändamål som dig (snowboard osv...) samt segling, det enda klagomålet är som tidigare påpekats att det vore skönare med ett par högre byxor vid puderoffpist.
 
Har nu tagit en ordentlig titt på Conrad Kain och tyvärr är den lite väl tight runt låren på mig...synd, annars verkade den bra och satt bra i övrigt. Har ni några andra liknande modeller att rekomdera, inte nödvändigtvis tierra då.
 
materielfel..

hejsan!
har dammodellen av conrad kain, och har egentligen bara en sak jag kan klaga på. byxorna är sydda med ett tunnare goretextyg i grenen och i knävecken. jag vet inte om det är tyget, eller dragkedjan i grenen, men där kommer det in vatten. och det är inte efter 30 timmar ihållande regn, utan långt tidigare. även om detta tyg är tunnare ska det vara vattentätt. jag ska reklamera mina brallor, som inte ens är ett år gamla. just nu har jag inte tid att vara utan dem, men i juni åker dom in till tierra. då har du säkert redan köpt en byxa, men om jag skickar in dem tidigare kan jag ju rapportera vad tierra säger om saken. förhoppningsvis är det nåt fel på mina bara.
i övrigt bra byxa, tror inte dam-och herrmodellen skiljer så mkt, och jag är nöjd annars.
ett tips: köp inte för tajta byxor!!

sara
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gimholt Ersätta skalställ (Tierra Conrad Kain) Kläder 1
Tomas J Tierra Conrad Kain jacka? Kläder 10
rlindqvi Tierra Conrad Kain vs. Haglöfs Helium eller Heli ? Kläder 5
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Friluftshemulen Tierra Lite track convertible pant Kläder 1
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
tommy.paulsson.5 Tierra Kläder 1
Swift Tierra Ace Pant Kläder 6
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
nuddis Tierra Roc Blanc Pants Kläder 3
Elle_belle Tierra Roc Blanc W Kläder 0
Jerker86 Tierra Whitehorn Kläder 0
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
hannulan Tierra Roc Noir Kläder 7
Nautilus Tierra Prime jacka dark lime? Kläder 0
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
murkla Tierra Kläder 0
Ullarulla Fråga om Tierra Pacman Jacka och regn? Kläder 12
Curium Tierra Scirocco Jacket Kläder 3
69-hard Tierra Cho Oyo Kläder 1
niklaz Byta kläpp på dragkedja på min gamla Tierra? Kläder 22
Martin Fransson Tierra Dhaulagiri Kläder 7
lolipopan Tierra Prime Jacket Kläder 1
realout Tierra Piedra Pant Kläder 0
oskarfk Ny skaljacka, Tierra Snoowie/Intrepido? Kläder 1
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
rand Tierra Prime- Omdömen! Kläder 10
PJE Tierra softshell Kläder 12
Mr.Plow Åsikter om Tierra. Kläder 13
Aico Tierra - størrelser Kläder 0
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
puttepatrik77 Tierra Kläder 8
Runner75 Tierra Sälka på sommaren Kläder 5
avslutad_221205 Tierra Powder? Kläder 1
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
filipito Tierra jacka Soft Shell Kläder 1
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
mountainman Byxa tierra Couloir (naturkompaniet) Kläder 0
pasta Tierra Adrenaline PacLite jacka? Kläder 1
bushmaster84 tierra sarec Kläder 2
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
lusth Tierra Kläder 7
axel_broman Klättermusen/haglöfs/tierra Kläder 7
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
peterjensen Tierra Sarek byxa Kläder 2
Niclas Tierra Yukon Kläder 0
arghe Tierra vs Marmot Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.