Tidigt vandring?

Jag är så sugen att komma ut å vandra igen så jag sitter och funderar på vart man kan vandra tidigt på året, typ i början av juni? Jag har gått vasaloppsleden i början av juni tidigare men det inte någon höjdare, jag vill ha mer berg och mindre organiserat.

Några tips?

Jag är så sugen att komma ut å vandra igen så jag sitter och funderar på vart man kan vandra tidigt på året, typ i början av juni? Jag har gått vasaloppsleden i början av juni tidigare men det inte någon höjdare, jag vill ha mer berg och mindre organiserat.
Jämtland? Kan vara mycket vatten men så länge man inte tänker sig korsa något större vattendrag bör det inte vara några problem. Om man följer lederna är det antagligen inga problem alls.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vålådalen!

Mmm, man kanske skulle ta triangeln igen... Tror du det går att ta den i maj/början av juni?

Visst kan det gå att ta sig fram till Sylarna i månadsskiften Maj/Juni, men risken är att det blir en mycket blöt och jobbig historia om det ligger mycket snö var. Jag har gjort ett gäng vandringar vid den tiden på året och vid två tillfällen (förvisso uppe i Lappland) blev vi tvugna att kämpa oss fram över stora snöfält med genomslagssnö. På ett ställe var snön dessutom helt vattensjuk, vilken innebar att man vid varje steg sjunk ner till knät, eller i vissa fall långt upp på låren, i en vatten/is/snö-"gegga". Inte den roligaste formen av vandring!

Vill man ha ett säkrare alternativ skulle jag nog sikta in mig på fjällen runt Vålådalen. Dels går inte de lederna lika högt upp på kalfjället och dessutom är det för det mesta mycket mindre snö på vintern i de östliga delarna av fjällvärden. Vill man vara lite mer för sig själv kan man som alternativ starta i Tossåsen söder om fjällkedjan och vandra runt i de vackra Lunndörrsfjällen. Här kan man i princip vara helt säker på att inte se en enda människa och den gången jag var där i början av Juni var det mycket lätt att hitta fina torra tältplatser.

/ Stefan

Visst kan det gå att ta sig fram till Sylarna i månadsskiften Maj/Juni, men risken är att det blir en mycket blöt och jobbig historia om det ligger mycket snö var. Jag har gjort ett gäng vandringar vid den tiden på året och vid två tillfällen (förvisso uppe i Lappland) blev vi tvugna att kämpa oss fram över stora snöfält med genomslagssnö. På ett ställe var snön dessutom helt vattensjuk, vilken innebar att man vid varje steg sjunk ner till knät, eller i vissa fall långt upp på låren, i en vatten/is/snö-"gegga". Inte den roligaste formen av vandring!

Vill man ha ett säkrare alternativ skulle jag nog sikta in mig på fjällen runt Vålådalen. Dels går inte de lederna lika högt upp på kalfjället och dessutom är det för det mesta mycket mindre snö på vintern i de östliga delarna av fjällvärden. Vill man vara lite mer för sig själv kan man som alternativ starta i Tossåsen söder om fjällkedjan och vandra runt i de vackra Lunndörrsfjällen. Här kan man i princip vara helt säker på att inte se en enda människa och den gången jag var där i början av Juni var det mycket lätt att hitta fina torra tältplatser.

/ Stefan

Kanon, jag ska kolla på det istället. Kul att se något nytt också. Vet du någon bra sida med info?

Tidlig vandring

er det mulig å gjøre i Norge også, hvis du tar sjansen på å reise utenlands. Du kan jo prøve deg på Rondanestien som går helt fra Oslo til Hjerkin. Det er fullt mulig å "hoppe inn" på stien et stykke oppe hvis du ikke vil gå hele. Det er flere selvbetjente hytter langs stien, slik at behovet for å bære med seg all maten fra starten blir redusert. Du kan selvsagt også ligge i disse hyttene hvis du vil, eller telte utenfor hvis du liker det bedre.

Rondane har tradisjonellt et tørt klima, så sjansen for store nedbørmengder er minimal. Jeg har sjekket tiden, og det skal være fullt mulig å gå så tidlig som i begynnelsen av juni (snøen skal være smeltet). For sikkerhets skyld kan du jo sjekke snøforholdene på denne siden før du drar, den er meget god. Bare velg snø i menyen til venstre og så undermeny snødybde, og soom deg inn på det området du vil gå i så ser du hvordan forholdene er.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips