Tidigast vandra Abisko-Nikka?

Hej!
Vet ni ungefär när man brukar kunna börja
vandra denna sträcka på sommaren? Alltså
när det inte är snö och jätteblött.
MVH
Marie-Therése

Olika

Hej!
Det är olika år från år beroende på snömängden under vintern. Jag gick för några år sedan sista veckan i juni. Då var det snöfritt fram till Tjäktja. Strax före Tjäktja stugan var det snötäckt sammanhängande i ca 5 km dvs tills man kommit ner i Tjäktjavagge. Vi blev avrådda att gå genom Tjäktjapasset av guiderna på fjällstationen i Abisko, men chansade (det går faktiskt att vända om). Vi hade tur med vädret, strålande sol dygnet runt fram till Singi. Ibland bar snön ibland sjönk man genom.
Om du vill ligga i stugorna, kolla deras öppnadatum.
Bertil

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Precis som tidigare nämnts så är snömängden olika från år till år.Under de senaste 5 åren har jag lagt mina vandringarfrån sista veckan i juni och faktiskt inte haft några problem hittils.Ifjol gick jag från Nikkaloukta-Kebnekaise-Sinnivaggi-Sälka-Unna Reaiddavaggi-Vistas-UnnaVistasvaggi-Alessjaure-Hoiganvaggi-Kårsavagge-Latnjavaggi-Abisko.Snö fanns i princip mängd i Övre Unna Reitiavagge men den gick att gå ovanpå och gjorde min vandring Lättare!Nu var ju fjolåret extemt snöfattigt men även under tidigare år har perioden passat mig.Går som regel i Lapplandsfjällen.Men som sagt det skiljer sig från år till år.Faktiskt har jag haft berydligt bättre väder under mina midsommarvandringar än under mina aug/septembervandringar.
/Matserik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips