Thermarest Neoair - Första intrycken

Jag har märkt att mitt liggunderlag "läcker" luft. Vet inte om det är min varma luft som krymper när det kyls av eller om det är ett litet läckage någonstans.
Men provade i alla fall att blåsa upp det och lämna det på golvet hemma, och sedan åter igen blåsa upp det efter en halv dag, men fortfarande så försvinner det luft.

Och då känns det som att skillnaden mellan varm och kall luft spelar ut sin roll.

Sen har jag tankar om finishen. Det sitter vad jag tror är limrester lite varstans på liggunderlaget, vilket jag inte direkt tycker är bra.

Hur är era underlag? Läcker det och sitter det fortfarande limrester kvar?

Varken eller. Reklamantionsläge?
 
Jag har märkt att mitt liggunderlag "läcker" luft. Vet inte om det är min varma luft som krymper när det kyls av eller om det är ett litet läckage någonstans.
Men provade i alla fall att blåsa upp det och lämna det på golvet hemma, och sedan åter igen blåsa upp det efter en halv dag, men fortfarande så försvinner det luft.

Och då känns det som att skillnaden mellan varm och kall luft spelar ut sin roll.

Sen har jag tankar om finishen. Det sitter vad jag tror är limrester lite varstans på liggunderlaget, vilket jag inte direkt tycker är bra.

Hur är era underlag? Läcker det och sitter det fortfarande limrester kvar?

Nej jag har inte limrester, jag har nu använde liggunderlaget vid 2 resor, då ligger jag hela dagen i hängmattan med liggunderlaget, inget minsta luft spill.
 
Nej jag har inte limrester, jag har nu använde liggunderlaget vid 2 resor, då ligger jag hela dagen i hängmattan med liggunderlaget, inget minsta luft spill.


Typiskt, ja får väll slänga iväg ett litet samtal till min trevliga leverantör.

Men jag måste säga att jevlar va skönt det är att ligga på i alla fall. Och allt prat om att det låter mycket är inget jag har märkt av det minsta.
 
Ja, NeoAir kom som en skänk från ovan: bekvämare och lättare än andra alternativ. Sällan stötar man på sådana produkter.

Jag har liknande erfarenheter som inläggs-skribenterna ovan av bekvämlighet och prasslets minimala inverkan på sovupplevelsen.

Men hur är det med isoleringen? Är det någon som testat i förhållanden med påtaglig markkyla? Jag ska iväg i september till hösten i Lapplandsfjällen och är därför intresserad av vilka observationer ni gjort gällande isoleringsförmågan. Min senaste fjällvecka i slutet av juni i år, under vilken NeoAir premiäranvändes, erbjöd inga testbara temperaturer.

I en tidigare tråd utsatte en medlem här på Utsidan madrassen för ett köldtest under en övernattning i trädgården då kylgraderna härskade. Hon var nöjd med hur NeoAir skötte sig. Men det hade varit intressant med fler iakttagelser. Det är ju trots allt två-lufts-kanal-systemet som gjort att Therma-a-Rest kunnat annonsera NeoAir på friluftsmarknaden; en-kanals-madrasser isolerar för dåligt.
 
Neo Air

Jag har kört 4 nätter på kalfjället (ingen kyla att tala om dock) med min neo air (120cm) och måste säga att 2 nätter sov jag tokdåligt, för mycke luft. När jag hittade balansen/ rätt lufttryck sov jag som en stock.

Prasslar inget när man sover på den, är klibbigt i ytan så att man inte trillar av :) och allmänt bra.

Att den är 300g lättare än mitt tidigare liggunderlag är inte heller fel.

BZ
 
Jag har kört 4 nätter på kalfjället (ingen kyla att tala om dock) med min neo air (120cm) och måste säga att 2 nätter sov jag tokdåligt, för mycke luft. När jag hittade balansen/ rätt lufttryck sov jag som en stock.

Prasslar inget när man sover på den, är klibbigt i ytan så att man inte trillar av :) och allmänt bra.

Att den är 300g lättare än mitt tidigare liggunderlag är inte heller fel.

BZ

Precis! Konsten är att hitta precis rätt läge på trycket i underlaget, där man inte rör vid marken med höften och får lagom lutning så att det blir obekvämt vid benen.
När man hittar det läget är underlaget kanon.
//Peter
 
lufttrycket

Precis! Konsten är att hitta precis rätt läge på trycket i underlaget, där man inte rör vid marken med höften och får lagom lutning så att det blir obekvämt vid benen.
När man hittar det läget är underlaget kanon.
//Peter

Det intressantaste tyckte jag nog va att det skulle vara så pass lite luft i för att jag skulle ligga bra. Trodde att det behövdes mer (väger 90 KG, inte direkt lättvikt :)).
Men man pressar ju undan volymen, så det behövs bara så mycket att man inte får genomslag. Då sov jag som bäst
BZ
 
Det intressantaste tyckte jag nog va att det skulle vara så pass lite luft i för att jag skulle ligga bra. Trodde att det behövdes mer (väger 90 KG, inte direkt lättvikt :)).
Men man pressar ju undan volymen, så det behövs bara så mycket att man inte får genomslag. Då sov jag som bäst
BZ

Då sover jag också som bäst!
Tänkte skriva en recension nu.
//Peter
 
Jag har åxå sovit bra på mitt Neoair "regular" 4-5 nätter i tält med extragolv varav 2 i skogen och 3 på kalberg, 9-21 september skall vi till sarek och det skall bli intressant med isoleringsförmågan.
 
14 nätter senare

Det intressantaste tyckte jag nog va att det skulle vara så pass lite luft i för att jag skulle ligga bra. Trodde att det behövdes mer (väger 90 KG, inte direkt lättvikt :)).
Men man pressar ju undan volymen, så det behövs bara så mycket att man inte får genomslag. Då sov jag som bäst
BZ

Då sover jag också som bäst!
Tänkte skriva en recension nu.
//Peter

Instämmer! Har just trampat runt lite i forna östeuropa under tre veckor. Vildcampade ca 10 av dom ca 14 nätter jag tältade och tog in på hostels de andra. Upplever att jag måste ha aningen högre tryck än vad som är bekvämast för att sidorna annars blir för mjuka och slippa markkylan när när man sitter upp. Alt trimma luftmängden strax innan jag somnade. Att det blir lite stumt vid fotändan beror på den tyngre överkroppen och det samma gäller alla uppblåsbara madrasser. Idealet vore separata kanaler för fot, kropp, huvud samt sidor men då pratar vi nog inte lättvikt längre.
Är man som jag 182cm är det inte heller några problem med takhöjden i ett litet Akto. Efter ett par nätter upptäckte jag en annan stor fördel. Det smidiga materialet gör det snabbare och enklare att tömma, vika, rulla och packa i den för en gång skull lagom rymliga packpåsen. Något som var omöjligt med mitt gamla "självuppblåsande" TR som krävde att jag öppna innertältet och jobba från absiden med ena knäet och mycket knådande.
Kvalitén på mitt ex har jag inget att anmärka på och anser att priset står i paritet med vad man får. Är så nöjd att jag ibland undvek hostels och vid några tillfällen tom lade det ovanpå de usla sängarna! ;)
 
14 nätter senare, del 2 ;-)

... har också varit ute i två veckor nu med mitt Neo Air, och jag kan mara instämma i hyllningskören. Jag och kanske allra mest min sambo är toknöjda! Lätta, smidiga och lätta att hantera... och mycket sköna att ligga på.

Visst, det är ju lättare att bara rulla ut ettt vanligt liggunderlag, och visst det krävs ju att man blåser i lite luft manuellt. Men det kan man ta när man får sova skönt och slippa trötta ryggar morgonen efter.

Jag har några invändningar.

1. Ventilen sitter lite knasigt och det känns som om man skulle kunna vrida av tyget när man skruvar i den, att man behöver vara extra försiktig när man hanterar den.

2. Trots att jag är ganska spinkig så upplever jag underlaget som snäppet smalt. Armarna hamnar utanför och blir nerkylda... det mest optimala vore om man kunde göra underlaget i kroppsformat, som en sovsäck är. Inget stort problem.

3. Man måste ha med ett vanligt liggunderlag också, eller åtminstone ett halvt, eftersom Neo Air inte fungerar vid raster och luncher. Känns inte som att man kan använda det till något annat än att just sova på. Löste det med ett halvt Evazote.

4. Det isolerar inte när man sitter på det, eftersom man "sitter bort" all luft.

Fast ändå... värt varenda öre, även om jag svor när jag betalade ;-)

Thomas
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.