Thermacell Backpacker

Köpte en Thermacell Backpacker för att använda i fjällen. Vi campade i Kilpisjärvi dagen innan vi skulle gå till Treriksröset. Det duggregnade och var mulet, men lyckades skydda den något så när. Det var väldigt mycket mygg och de försvann inte, även då grunkan varit igång ca 10 minuter och det rykte om den. Det var vindstilla. Funkar den dåligt vid regn/duggregn?
 
10 minuter är väl alldeles för kort tid? I manualen står det ju uttryckligen: TIPS: Vänta upp till 15 minuter för att produkten ska uppnå full effekt.

Sen är ju vindstilla kanske inte alltid så vindstilla som man tror, och som HasseQ är inne på kanske regnet fångar upp ångorna (man använder väl vatten som rinner längs väggarna i lackeringshallar för att fånga upp ångorna från lackeringen).
 
Kan ha varit igång längre än 10 minuter, tog inte tiden så noga. Läste nånstans att det funkar sämre om det kommer fukt på själva substansen. Om alla förutsättningar är rätt ska det väl funka förhoppningsvis. Jag har själv jobbat som lackerare och en sprutbox med vattenridå tar upp väldigt mycket ångor, blir mycket att göra rent, helt riktigt.
 
Förvänta dig inga under. :)

Jag har både Thermacells vanliga och Backpacker-varianten. De hjälper, men är det riktigt mycket mygg och inte ideala förhållanden så kommer inte alla mygg att försvinna.
 
Jag tycker Thermacells olika varianter fungerar bra men det får -naturligtvis- inte blåsa så mycket/litet att gasen försvinner men myggorna klarar av att kämpa sig kvar! Vill man ha myggfritt i tältet kan man ställa in Thermacellen och vänta utanför några minuter så blir det helt myggfritt.
 
Tyckte inte det försvann en enda mygga när jag testade, men de är svåra att räkna när dr är flera hundra 😁
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.