Therm-a-Rest Haven sovsäck 2010!

Therm-a-Rest följer andra tillverkares exempel och kommer 2010 med en sovsäck att dra utanpå liggunderlaget!

haven_2.jpg

Ser ut som man trär två spännremmar igenom hällor när man använder ett Neoair.

haven_3.jpg

- Therm-a-Rest Haven
- Komforttemp: -6°C (EN-13537 standard)
- Konstruktion: box-baffled 700-fill gås dun, 20D nylon
- Vikt: 624 gram
- Pris ca: Regular $239.95, Large $249.95 USD
- Sälj start Jan. 2010 (?)

Säcken saknar dragkedja så frågan är om inte en quilt funkar lika bra men är mer allround?

Mer info:
http://www.uncooped.com/Chris-Weiss/posts/988-Therm-a-Rest-Haven-Ultralight-Zipperless-Sleeping-Bag-
http://www.outdoorindustry.org/media.outdoor.php?news_id=5611
Video:
http://www.invodo.com/Therm-A-Rest-Haven-Sleep-System-Sleeping-Bag/p/75C4ZNPU

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag förstår inte riktigt vitsen med det hela!
Om man har NeoAir med en lätt WM säck så vinner man inget på vikten! Själv skulle jag inte heller vilja ligga direkt på liggundrlaget vilket man väl gör!
Men jag kanske har missat nåt som vanligt ;)

/Janne

Om man har NeoAir med en lätt WM säck så vinner man inget på vikten! Själv skulle jag inte heller vilja ligga direkt på liggundrlaget vilket man väl gör!

/Janne

Tror inte inte du har missat något om inte jag också har missat något.

Är inte risken att man har mer kontakt mellan marken och sin sovsäck än vad man brukar ha när man ligger med sovsäcken på sitt liggunderlag? kanske bara jag som då och då råkar hamna där det är lite fuktigt och inte vill ha min sovsäck i kontakt med detta...

Ang. Haven & Neoair kombinationen

/Janne

Instämmer i att det inte är någon hit att ligga direkt på en ProLite eller liknande "självuppblåsande" madrasser. Men Neoair har mycket högre komfort och var väldigt skön att sova direkt på med sovsäcken uppknäppt i somras. Haven säcken är lätt i sin klass och hyfsat prisvärd om man jämför med en WM säck.

Frågan är nog snarare hur väl dom fungerar tillsammans då många nu byter upp sig till ett Neoair eller liknande luftmadrass. De ser ju inte ut att passa inuti Haven-säcken så som Prolite mfl. är tänk att göra. Sierra Design nämnde i en annan film på videosidan att man rör sig igenomsnitt 40ggr per natt. Många snor då in sig i sovsäcken vilket är den största orsaken till dålig sömn, något som stämmer väl med mina egna erfarenheter. Om haven-säcken är tänkt att användas fastspänd ovanpå luftmadrasser är därför risken för kalldrag i mina ögon stor. Just den orsaken som en del användare av liknande lösningar angett som orsaken till att de inte fungerar så bra under nollan.

Tror inte inte du har missat något om inte jag också har missat något.

Är inte risken att man har mer kontakt mellan marken och sin sovsäck än vad man brukar ha när man ligger med sovsäcken på sitt liggunderlag? kanske bara jag som då och då råkar hamna där det är lite fuktigt och inte vill ha min sovsäck i kontakt med detta...

Har också undrat om detta med fukt på golvet när jag tittat på liknande lösning. Haven ser ju ut att ha stoppning även i den del som är tänkt att omsluta undersidan av liggunderlaget. Bra då det minskar problemet med kalldrag men då gäller det nog att man har ett ordentligt tätt golv alt. extragolv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips