The Island, SVT-play

Griskultingarna har ju fördärvat hela experimentet.
Undrar vad kvinnorna tycker när dom förstår.

Sen är jag även lite konfunderad över krokodilerna.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Verkligheten kan ju vara både kortare och längre, allt beroende på förutsättningar, och då både personens och platsens. Det finns gott om berättelser om personer som levt långa perioder som "strandsatta", må det vara på en ö eller ej. Psyket är nog det som avgör mest. Platsens förutsättningar är förstås inte heller irrelevanta, liksom personernas fysik, men inte alltid avgörande.

En bok jag ännu inte läst, men som ligger på önskelistan är "Island of the Lost: Shipwrecked at the Edge of the World". Korthistorien är att två besättningar strandar på varsin sida på en ö, helt ovetande om varandra. Den ena besättningens historia slutar i katastrof, den andra klarar sig från ön. Jag har som sagt inte läst den än, men nog visar den på att verkligheten kan bjuda på både det ena och det andra, men att det främst är psyket som avgör utgången av en överlevnadssituation.

Här finns info om just denna bok: https://www.amazon.co.uk/dp/1565124081/ref=wl_it_dp_o_pC_nS_ttl?_encoding=UTF8&colid=KETJASJ6FWG&coliid=I3JA79NIYX4HDY

//A
 
Har sett 8 avsnitt nu.

Man kan ju inte säga hur man själv hade gjort och inte heller hur bra. Men det förvånar mig att man inte visar någon respekt för värme, sol och skydd.

När tjejgruppen är helt uttorkade och utan vatten ligger de på stranden i solen och solar sig istället för i skuggan ?

Ingen verkar använda hatt eller liknande solskydd ?

Varför har inte tjejerna gjort något bättre läger än att ligga på stranden helt utblottade ?

Mvh Johannes
 
Verkligheten kan ju vara både kortare och längre, allt beroende på förutsättningar, och då både personens och platsens. Det finns gott om berättelser om personer som levt långa perioder som "strandsatta", må det vara på en ö eller ej. Psyket är nog det som avgör mest. Platsens förutsättningar är förstås inte heller irrelevanta, liksom personernas fysik, men inte alltid avgörande.

En bok jag ännu inte läst, men som ligger på önskelistan är "Island of the Lost: Shipwrecked at the Edge of the World". Korthistorien är att två besättningar strandar på varsin sida på en ö, helt ovetande om varandra. Den ena besättningens historia slutar i katastrof, den andra klarar sig från ön. Jag har som sagt inte läst den än, men nog visar den på att verkligheten kan bjuda på både det ena och det andra, men att det främst är psyket som avgör utgången av en överlevnadssituation.

Här finns info om just denna bok: https://www.amazon.co.uk/dp/1565124081/ref=wl_it_dp_o_pC_nS_ttl?_encoding=UTF8&colid=KETJASJ6FWG&coliid=I3JA79NIYX4HDY

//A


Eller så var det helt olika klimat och olika förutsättningar på olika delar av ön
 
Eller så var det helt olika klimat och olika förutsättningar på olika delar av ön

Möjligen. Men huvudön är bara 4 mil lång, om det nu var där de var. Att klimatet skulle ha varit drastiskt olika låter lite osannolikt.

Jag har som sagt inte läst den än, men det jag läst om dramat tycker jag tyder på att ledarskapet hade stor inverkan. Så klart är det många faktorer som skiljer de två grupperna åt men det är sällan det ändå blir så jämförbart som detta i verkliga livet när det gäller överlevnad.

Spanade lite på Google earth på öarna, de verkar vara fantastiskt vackra. Ganska dramatisk terräng så man förstår att de utmärglade stackarna aldrig fann varandra.

Well, well....

//A

Edit: Man kan fö se en bild på ett av vraken på Google earth. Nog OT, nu får det handla om tv-serien.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Kollade på första avsnittet. Lite märkligt att slita i flera dar med att göra upp eld med en pinne när flera av dem bär glasögon... Men det kanske är förbjudet att använde dem för annat än synhjälp?
 
Kollade på första avsnittet. Lite märkligt att slita i flera dar med att göra upp eld med en pinne när flera av dem bär glasögon... Men det kanske är förbjudet att använde dem för annat än synhjälp?

Dom kanske är närsynta och har glasögon med konkav slipning som sprider ljuset istället för att samla det?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.