The Dark Art...

Se/hör den som skriver

Först - jag känner inte Pierre mer än genom dessa rader, men jag vågar mig på att satsa en årslön på att tråden är i högsta grad seriös och inget troll.

Sedan till Monkeyboy - TÄNK! Fundera över varför jag skrivit som jag gjort - och ta inte det första svaret som det rätta. Tänk två gånger, tänk tre eller fler om det behövs. Då kanske ett längre svar än detta blir onödigt.
 
-----------------------------------
Konsekvenstänkande är något som kommer in här också. Desto yngre man är desto mindre tänker man framåt på konsekvenser av sitt handlande. Man har lättare att leva i nuet. När man blir äldre tänker man ofta mycket
mer på evetuella framtida konsekvenser av sina handlingar. Det har både fördelar och nackdelar.
---------------------------------------

Är det vetenskapligt bevisat? Tycker att det låter väldigt generellt att jag, och resten av ungdomen, skulle tänka mycket mindre på riskerna än de som är äldre. Mognad anser jag har en mycket större faktor på risktänkandet, men den behöver inte (men den kan) bero ålder. Mognad definierar jag just så som förmågan att tänka längre än näsans längd=), alltså vilka konsekvenser mitt handlande får.

Väldigt intressant inlägg för övrigt.

//Pontus
 
fattar ni inte!

Orkar nästan inte skriva vad jag tycker, MEN.

Frågan var vad vi klättrare tycker om frisolo som grej. Och varföe det ses som annorlunda. Jag tänkte göre en helt OVETENSKAPLIG analys...

Alla tjatar om döden och hur udda spacemonkey är, har ni märkt att han lämnat diskusionen för länge sen-jag fattar varför! (Troligtvis för det har hammnat i dårediskussionen som vanligt som det har pratats om tidigare.)
Du thurebe, har du aldrig suttit och lipat? vad är så udda med det? Är det udda för att man talar om det? Tycker du det så är väl DU udda och trivs med det...

Och sen ni som tror att det finns klättrare som frisolar och sånt bara för att de gillar att vara udda, har ju inte fattat nånting! Fattar ni inte vad dom här grabbarne håller på med!?
Jag känner inte spacemonkey, men jag har varit på ett av hans föredrag och har hört rykten om sånt han och hans polare gjort. Tror ni att han gör sånt här för att han gillar att vara udda så ttror ni fel, en mer välbalanserad klättrare får man lete efter.

Han har klättrat fler storväggar än de flesta jag hört talas om, han har tillbringat flera månader av sitt liv upphängd på bara le Cap-tror ni inte att man börjar resonera med sig själv om liv o död då? Han har för tusan klättrat le cap ensam-tog mer än en vecka tror jag- slog ut tänderne i ett fall och fortsatte ändå... Han har brutit ben ock krälat flera km till hjälpen. Nån sa att frisolo är som att köra motorcyckel i 330 blås men glömmer en viktig sak, vilken dåre som helst kan ju köra fort eftersom man långsamt höjer farten och kan närsomhelst slå av och stanna när/om man blir rädd. Frisolo eller le cap kräver en koncentration som helt säkert är unik, det går inte att backa ur eller sluta eller ta en paus om det blir läskigt- har ni överhuvudtaget tänkt på det?!

Fattar ni inte vad som finns bakom en sån tur som spacemonkey pratar om i storyn? 12 repor 5till sexa!!!
Hur många här har ens klättrat så långt/högt? Ett crux på femte (!) replängden, chansa (för man har inte nåt val när man väl valt att börja klättringen) klara det och sen fortsätta i 7 (!) replängder till... Jag blir svettig bara jag tänker på det! Jag tror att det krävs ett otroligt skärpt sinne för att inte dö av skräck i ett sånt läge. Är man som knarkaren helt borta och avtrubbad så hade man dött av en överdos i det läget... Man måste vara skärpt för att överhuvudtaget kunna klätta 6- i repa efter repa!

NU ska jag komma till min analys.(pust) Dom riktiga dårarna och udda klättrarne är de som inte gråter eller talar om det, som leder en replängd då o då och Litar på kilarna som vi sätter ska hålla (trots att de senaste åren 8-10 svenska klättrare dött pga att kilarna rippat ur...). TÄNK EFTER, kan det vara så att det som vi tycker är vansinnigt kanske i själva verket är säkrare än vad vi själva sysslar med... Frisolo kanske är farligt men de som kör det racet sysslar i allafall inte med självbedrägeri.
 
Re: fattar ni inte!

kråkanhåkan; sa:
Alla tjatar om döden och hur udda spacemonkey är, ...

Frisolo kanske är farligt men de som kör det racet sysslar i allafall inte med självbedrägeri.

Självklart är det mycket viktigt att försöka se Pierre - men även de som svarat rätt surt. Det är ju endast det som kan föra diskussionen någon vart, istället för att bara vara en upprepning av vad man tycker.

Visst är det dock så att han fått en del onödigt negativa svar – men det måste man räkna med som frisoloist (även om det blir tröttsamt i längden). Många (de flesta?) har nog avgetts i syfte att försöka ”väcka” frisolisterna, men kanske bara fått motsatt effekt då ”de inte fattar vad det handlar om”.

De flesta klättrare tycker ”!!!!INTE!!!!” om frisolo. Än värre tycker de om att det pratas om det, då obetänksamma killar och tjejer kan tycka att det är häftigt och försöka ta efter.

Jag tror ingen ifrågasatt hans duglighet som klättrare, men det har inte med saken att göra egentligen. Men det är ju självklart att det kan bidra till att han KAN ha blivit avtrubbad av klättringens faror. Adrenalin (och de andra ämnen) kroppen släpper ut i blodet har just till uppgift att öka din koncentrations- och prestationsförmåga. Snacka gärna med någon som tagit amfetamin så får du säkert veta att det sista de kände sig som var avtrubbade och helt borta. Det är istället en substans som kan hålla dig ”skärpt” mycket länge.

Det är naturligtvis så att många tradare också blundar eller har blivit avtrubbade. MEN som jag skrev till Pierre ”i 99 fall av 100 blundar frisolister för vad det hela handlar om”. Jag tycker just det är självbedrägeri det handlar, men ett mer avancerat som inte är så lätt att genomskåda när man själv är inne i det.

PS Nu har jag väl också upprepat mina ståndpunkter, men det känns som en för viktig fråga för att bara lämna tråden.
 
KÄLLA?

Se Brant #3-2003. Artikel: Klätterhjälte "så funkar det..."

Då denna artikel är skriven i början på året så är det helt klart att minst en dödsolycka inte är med, den som det skrivs om i det här forumet för ett par veckor sedan...

Artikeln beskriver hur det funkar att säkra med egna säkringar sk TRAD-klättring...

FUNDERING:
Kul illustrationer är det också, hur kommer det sig egentligen att det går att "skoja" om detta ämne (tradklättring och att 8 pers slår ihjäl sig) i Brants artikel, när samtidigt en person bara nämner ordet frisolo i detta forum så tar hela skiten eld...
Kan vara kul att höra från nån proffsanyls från tex duracellkaninen.
 
Re: Fick tag på litet statistik

Duracellkaninen; sa:
http://www.bml.umn.edu/~peter/climbing/ANAM/ANAM.html

Inte för att jag checkat statistiken, men titta under complimentary causes.

Där kan väl de finnas med som har bouldrat och stukat foten. Alltså inte bara frisoloklättrare som har dödsstörtat. Jag önskar att SKF hade liknande statistik på sin hemsida. Det är obehagligt att läsa, men får förhoppningsvis folk att tänka till.
 
Att tänka en eller två gånger

Disclaimer:
Om dina tår känns påtrampade av följande så ursäkta.

Att avfärda frisolo som dumheter eller onödigt risktagande är, i min mening, förhastat och trångsynt. Oavsett hur farligt och irrationellt det är med frisolo så kan vi inte bortse från att människans irrationalitet är det enda och yttersta beviset för vår fria vilja.

Ni som är så ivriga att argumentera högljutt mot frisolo, kanske är det ni som borde tänka en gång till. Se utanför er individuella existens och bedöm hela mänskligten. Att försöka ruta in alla i samma form och moral är på alla sätt förödande för oss allihop. Vi måste acceptera att andra tänker olika och om vi vill leva i samhällen måste vi vara beredda att betala deras sjukhusräkning eller begravning.

De som soloklättrar existerar inte för att göra era liv behagligare.
 
Pierre,
För att svara på frågorna i ditt ursprungsinlägg, jag tycker inte att frisolo är ett ”påhitt av självmordsbenägna” klättrare men för mig personligen är denna typ av klättring inte heller något jag eftersträvar. Det kanske stämmer att det är den ultimata utmaningen, men jag tror inte att de flesta som klättrar är ute efter det. Jag tror att de flesta klättrar för att få vara ute i naturen, ha trevligt med kompisar, träna och ha kul. Jag själv klättrar för att jag tycker att det är så underbart kul att klättra och jag vill gärna bli bättre på det. I somras tänkte jag frisola en ganska kort och lätt led, jag stod och tvekade och funderade men till slut gjorde jag det inte för att jag inte vågade. Jag hade velat våga bara för att veta att jag har den mentala styrkan eftersom jag tror att det kan vara en fördel i min ”vanliga klättring”. Det är svårt att förklara, men jag skulle vilja ha modet att soloklättra men jag skulle inte vilja göra det eftersom det inte är själva soloklättringen i sig jag vill åt. Utan bara veta att jag skulle klara det om jag ville. Peace själv och god tur!
Emma
 
Re: Att tänka en eller två gånger

Peter E; sa:
Vi måste acceptera att andra tänker olika och om vi vill leva i samhällen måste vi vara beredda att betala deras sjukhusräkning eller begravning.

De som soloklättrar existerar inte för att göra era liv behagligare.

Självklart måste alla acceptera andra personers livsval, men det är inte på något sätt samma sak som att man ska acceptera allt i ett samhälle. Jag har inget alls emot att någon frisolar ett stycke led, kan kanske tom själv tänka mig att göra korta enklare sologrejer. Men det är däremot mycket svårt att i ett samhälle vara solidarisk mot allt sådant. Tycker du att vi ska acceptera att alla kör bil just som de vill, oavsett oavsett olycksrisk (om än de bara gällde de själva). Jag ville inte betala en krona till en sjukhusräkning för en person som självmant utsätter sig för risker i sådan omfattning, att ett misstag innebär en självklar död. Det svåra med kråksången är att gränsdragningen vad som är farligt och inte är oerhört svår, men någonstans måste man dra gränsen, allt kan inte accepteras i solidaritetens namn.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.