Teusajaure och Stora Sjöfallet

Någon som vet var den nordliga gränsen för Stora sjöfallets nationalpark löper? Är det möjligt att vandra i dalen vid Teusajaure utan att klampa in i parken? Anledningen till min undran är medföljande hund.

Klampa på

Hej!

Nordgränsen går mitt i Teusajaure. Du är alltså utanför parken på den norra stranden.

Klampa på du .... Vad är det för en hund - som klampar? :)

Mvh Bert

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tackar för svaren, och inte minst det sista påpekandet, hade jag inte uppmärksammat (men det står kanske utsatt på fjällkartan?). Han får vara kopplad helt enkelt.

avslutad210712

Gäst
Är det någon som har en aning om vilket straff man får för medföljande (kopplad) hund i en nationalpark ifall man åker fast? Vill bara väga kostnaden för att åka fast mot oglädjen att lämna hunden hemma.

Ingen moralpredikan om att man inte får ha det och att den stör djurlivet för jag tror personligen inte att en hund i 8 meters lina stör djurlivet så mycket mer än vad jag som vandrare stör.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips