Testa på livet på en öde ö...

Efter att blivit utskälld för att ens komma med idén på andra forum tänkte jag göra ett försök här. Jag och en kompis har börjat planera en resa till en öde ö någonstans i södra asien, någon som vart med och planerat eller t.o.m varit på en sådan resa? Letar mest efter förslag på länder där det inte är allt för svårt att få tillstånd för en sån här resa, men även sånt som är bra och tänka på som man annars lätt glömmer bort, eller till och med nån bra ö med sötvattenkälla på osv... Själva boendet är planerat till 1-2 månader och med minimal inverkan på miljön! Detta betyder dock inte att vi hade tänkt att åka dit med endast en yxa eller nått sånt, grundläggande utrustning är tanken. Tack på förhand! =)
 
Senast ändrad:
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Ja robinsonliv blir inte enklare för att man väljer okänd terräng och nya problem......långt bort. Snarare är det väl så att de problem man har, tar man med sig och förstorar.........De som inte klarade av en 1/2-1 års utlandskommendering hade minst en sak som mgn, problem i bagaget....
Men lycka till! Ni kommer att behöva det.
Min ringa erfarenhet av SO asien är det inte mycket med. Men klarar ni föreslagna tiden kommer ni att ha massvis att bidraga med.......
 
Först och främst måste ni ju hitta en obebodd ö... Det lär inte vara det lättaste.

Antagligen är det också nån som äger den där ön, som ni måste ha tillstånd av för att få vara där.


Kom igen när du har hittat en ö.
 
Robinson.

Efter att blivit utskälld för att ens komma med idén på andra forum tänkte jag göra ett försök här. Jag och en kompis har börjat planera en resa till en öde ö någonstans i södra asien, någon som vart med och planerat eller t.o.m varit på en sådan resa? Letar mest efter förslag på länder där det inte är allt för svårt att få tillstånd för en sån här resa, men även sånt som är bra och tänka på som man annars lätt glömmer bort, eller till och med nån bra ö med sötvattenkälla på osv... Själva boendet är planerat till 1-2 månader och med minimal inverkan på miljön! Detta betyder dock inte att vi hade tänkt att åka dit med endast en yxa eller nått sånt, grundläggande utrustning är tanken. Tack på förhand! =)

Kan rekomendera boken "Strandsatta" av Lucy Irvine. Hon levde ett år på en öde ö med sin man mellan Australien och Nya Guinea. Inte helt lätt, men det verkade vara otroligt intressant. Det är några år sedan jag läste boken men vill minnas att det inte var helt lätt att hitta en passande ö samt att få de tillstånd som krävdes.
Lycka Till!

Erik.
 
Det roliga var att det var ju egentligen inte hennes man från början. Dom blev däremot tvungna att gifta sig för att få bo på den öde ön tillsammans. Sandflugor, vattenbrist, matbrist, osämja och annat otrevligt är det jag minns från boken. Dom hade tur och blev "räddade" av infödingar som hjälpte dom till rätta när dom höll på att gå under. Men en bra bok är det i alla fall.

Det som jag ser som största problem är att hitta en obebodd ö med tillgång till färskvatten samt att få tillstånd att bo där. Men försöker man inte så lyckas man ju inte heller.

Lycka till!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Spännande ideer, försök förverkliga dem !
Det första som nämnst är ju att finna denna ö, plan B kan va en annan del av en bebodd ö.

Säkerheten om något går snett, olycka, plötslig allvarlig sjukdom som inte varken går att förstå eller häva måste ni ha en plan för, jämte utförliga beskrivningar på var ni är exakt, som lämnas till ett flertal lämpliga myndigheter och privatpersoner i er omgivning som kan titta till er och som ni kan kontakta för råd eller akut hjälp.

Medicinförrådet, serum?, bör innehålla lämplig mix av medikamenter för detta ändamål samt en ordentlig utbildning på densamma.

Så en säkerhetslåda med några mobiler med ett gäng batterier som funkar så länge ni ska va ute kanske kompletterad med solpanelsladdning ?

Usch, vilken tråkig trygghetsnarkoman jag är....helst så skulle ju ni bara hamna där, så slapp ni alla sådana här idiotråd....de bara sabbar era drömmar....
 
tack så mycket för allt än så länge! jag har hittat en ögrupp i Asien nu som verkar lovande, Tonga. Drog iväg ett mail, i brist på bättre idéer så blev det till någon turist information, men bättre än inget=) nu hoppas jag bara att de ska svara med någon vettig info inom de närmaste dagarna...
 
Man bör ju tänka på att även om en ö kanske är obebodd så kan det ju dyka upp folk.

Robinson-inspelningen råkade ju ut för knarksmugglare och tillslag mitt under inspelningen.

Och befolkning från kringliggande öar kanske nyttjar ön för jakt eller liknande grejer.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.