Tentipi håller materialegenskaper hemliga

Vi ska skaffa ett till lite större tält för komfortturer. Väljer mellan ett konventionellt fjälltält och en tipi. Frågade Tentipi om specifikationen på dukarna som används i de lätta varianterna av Safir, Zirkon och Onyx. Fick svar att de utvecklat tygerna själva och att de inte ger ut data. Känns lite som att köpa grisen i säcken. Andra är öppna med specifikationen och är det något som är oklart så brukar agenten eller tillverkaren kunna svara. Så har det varit när jag pratat eller mailat med både Exped och Hilleberg.

Någon som har några uppgifter om materialkvaliteten på Tentipis lätta serie?
 
Om de hemlighåller viktiga och väsentliga specifikationer på sina produkter för användare och tänkta köpare, visar de tydligt som företag att de inte vill sälja sina produkter. Jag skulle aldrig köpa en produkt av ett företag som resonerar så.
 
Att tala om vilket matrial och hur det är tillverkat kan jag har förståelse för att man inte vill dela men dess prestanda, t ex i form mm vattenpelare och rivtålighet bor de kunna uppge.

/Patrik
 
Om de hemlighåller viktiga och väsentliga specifikationer på sina produkter för användare och tänkta köpare, visar de tydligt som företag att de inte vill sälja sina produkter. Jag skulle aldrig köpa en produkt av ett företag som resonerar så.
Lite märkligt. Det är inte ens ett alternativ med Tentipi om jag inte har alla korten på bordet.
 
Att tala om vilket matrial och hur det är tillverkat kan jag har förståelse för att man inte vill dela men dess prestanda, t ex i form mm vattenpelare och rivtålighet bor de kunna uppge.

/Patrik
Håller med. Jobbar själv med material. Vi anger alltid alla materialegenskaper men självklart inte en beskrivning hur vi tillverkar materialen eller hur vi gjort för att skruva på egenskaperna.
 
Att tala om vilket matrial och hur det är tillverkat kan jag har förståelse för att man inte vill dela men dess prestanda, t ex i form mm vattenpelare och rivtålighet bor de kunna uppge.

/Patrik
Förutom de egenskaper på tältväven du nämner vill jag veta vilket material väven är tillverkad av då olika materal har olika egenskaper som är viktiga för mig som konsument och användare, dessutom vill jag veta hur vattentätheten åstadkommits (silikonbeläggning, PU-beläggning etc).
 
Förutom de egenskaper på tältväven du nämner vill jag veta vilket material väven är tillverkad av då olika materal har olika egenskaper som är viktiga för mig som konsument och användare, dessutom vill jag veta hur vattentätheten åstadkommits (silikonbeläggning, PU-beläggning etc).
De har specificerat polyamid, ripstop, uv-skyddat och dubbelsidig silikon-beläggning. Ganska ambitiöst. Hilleberg verkar ha gått lite längre men jag tror inte det är så vanligt med tre lager hos andra tillverkare.
 
De har specificerat polyamid, ripstop, uv-skyddat och dubbelsidig silikon-beläggning. Ganska ambitiöst. Hilleberg verkar ha gått lite längre men jag tror inte det är så vanligt med tre lager hos andra tillverkare.
OK, men då vet vi en del. Polyamid (=Nylon) är mer känsligt för nedbrytning av solens UV-ljus och töjer sig mer i väta än ex Polyester, men det är samtidigt en vanlig väv som många tälttillverkare använder då den är ovanligt stark för sin tjocklek och vikt. Silikonisering bra, betydligt bättre än PU-beläggning. Gissar att det är rivstyrka och vattenpelare du söker? Vill de inte uppge det indikerar det troligen att de inte testat det eller kan referera till någon vedertagen standard för hur de testat dessa egenskaper?
 
OK, men då vet vi en del. Polyamid (=Nylon) är mer känsligt för nedbrytning av solens UV-ljus och töjer sig mer i väta än ex Polyester, men det är samtidigt en vanlig väv som många tälttillverkare använder då den är ovanligt stark för sin tjocklek och vikt. Silikonisering bra, betydligt bättre än PU-beläggning. Gissar att det är rivstyrka och vattenpelare du söker? Vill de inte uppge det indikerar det troligen att de inte testat det eller kan referera till någon vedertagen standard för hur de testat dessa egenskaper?
Ja, det stämmer. Mitt starkaste alternativ just nu är ett hilleberg 4-manna. De uv-skyddar både Vid infärgning och silikonbeläggning. Bra för livslängden. Fick ingen djupare förklaring av Tentipi men de uv-skyddar.

Även rivstyrka påverkar livslängd. Antar att det finns en standard med en testmetod. Kan inte kosta många kronor att få det testat. Vattenpelaren känns inte lika kritisk men jag vill ändå veta.
 
Du behöver inte oroa dig.....tentipi håller hög kvalitet..
Har haft flera år min tentipi zafir ståendes hela sommaren på fjället här uppe vid finnmarkskusten,de blåser ofta upp mot 30/sm under sommaren..
 
Du behöver inte oroa dig.....tentipi håller hög kvalitet..
Har haft flera år min tentipi zafir ståendes hela sommaren på fjället här uppe vid finnmarkskusten,de blåser ofta upp mot 30/sm under sommaren..
Du har säkert rätt men jag föredrar att ha data innan jag tar ett beslut. Har du den tyngre väven eller lättviktsväv?

Läste i en annan tråd att mittstolpen knäcks vid ca 20m/s. Det var ett påstående och jag vet inte varifrån den uppgiften kommer.
 
Senast ändrad:
Safir med bomullpolyesterväv är beprövad och håller många år och att sitta uppe många veckor. Vi har föregångaren jakt 7 sedan drygt 20 år och det som vi fixat lite med är bara blixtlåset vid dörren och tältpinnar samt impregnering. Även golvet i helsyntet inklusive beläggning har hållit fantastiskt bra.

Vi provade en lättviktskåta från Moskosel en helg innan vi köpte men tyckte den var väl mörk.

https://tentipi.com/sv/safir klicka på vävar för info.

Generellt innebär lättvikt i tält alltid kompromisser och begränsad hållbarhet men hur tältet används torde vara största faktorn för livslängden.

Thure
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robinhund Tentipi Olivin 2 Bo och sova 1
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Maud SH Sätta upp Tentipi Bo och sova 1
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
silly Tentipi-tält Bo och sova 3
mindful Vilket Tentipi? Bo och sova 11
Askel Erfarenheter av Tentipi Olivin Bo och sova 0
silly Tentipi olivin combi Bo och sova 0
Dixico Tentipi Safir -funderingar kring storleken Bo och sova 6
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
Lalle222 Tentipi olivin 2 combi tältkåta Bo och sova 0
eyck Tentipi Olivin Bo och sova 15
RonnieByström Tentipi Bo och sova 2
mekelund Tentipi, snöar in. Bo och sova 0
Gun-valld Tentipi tältkåta Bo och sova 5
FilipB Tentipi zirkon 5 lätt Bo och sova 11
mattias_altin Skydd for kamin i Tentipi? Bo och sova 1
sla Tentipi och värmekälla? Bo och sova 2
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6
Matto Tentipi eller annat märke..... Bo och sova 0
never Tentipi vs. Finnmark Bo och sova 16
BKD Kladdigt nerfall på Tentipi Bo och sova 10
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
1145 Hyra av Tentipi? Bo och sova 3
Eleanor Mammut Kompakt MTI. Håller den mig varm? Bo och sova 8
Matthias87 Tälta i Island - håller vårat North Face Rock 3-tält? Bo och sova 15
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10
fotografiskt Summit reactor extreme - håller den måttet? Bo och sova 5
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
aksello Hur länge håller tältdukens behandling? Bo och sova 9
schweingaard Hur länge håller en dunsäck vs. syntetsäck? Bo och sova 12
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.