Telemarkskidor på Kungsleden?

Jag har ett par Salomon X-Scream 9 med chilibindning och ett par Garmont Gara. Nu har jag fått för mig att jag ska gå Kungsleden i vår (möjligen Abisko-Keb)och kanske göra några avstickare upp på lämpliga toppar längs vägen. Jag undrar följdaktligen om man kan göra det med den utrustningen eller om jag kommer att dö av utmattning efter första uppförsbacken och om så är fallet: vad bör man ha för utrustning?
Om jag nu kan ha min utrustning: ska man då ha stighudar eller ska man valla när man går längs leden?

Hälsningar Novisen

Telisprylar

Jag och en kompis gick Abisko --> Keb för några år sedan med vanliga telisskidor K2 Off Pist samt T1:eek:r och det gick bra. De är ju inga racingskidor att åka med kanske.

Förra veckan gick jag ca 20 km med ett par Rossignol PowAir Twin tip, med G4 Targa och T1:eek:r (gamla modellen) och det gick bra, det var ordentligt med lössnö och mina skidor var bland de enklaste att spåra med pga bredden, det hade inte varit så kul med ett par Åsnes Nansen direkt...

Skall man gå mycke på topp tur så är ju rejäla prylar ok, men skall du bara gå kungsleden är det ju overkill!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips