Telemark med ungdomens twintip?

Hej!

Åkt utför livet långt nu! långt och långt, men en 15 effektiva år har det i alla fall blivit, och en fjällen resa känns därmed inte alls lika intresant längre!

fått upp ögonen för telemark och undrar rakt av om det är möjligt att åka detta med den nu morderna twintip skidan? hålt ögonen öppna efter denna variant länge i pisten och har faktumed lyckats se en sådan åkare!

twintip är väll först och främst till för att "jibba" med och hoppa och ha sig, de är därmed rätt så lätta inte så länga och stålkanterna kommer i sista hand, känns som att allt detta går emot telemarksskidans lag, men jag vet inte jag... vore kanske kul att prova=)

// Kristoffer

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
NJääe om man tävlar kanske, men har inte den blekaste. Men de telemarkskidor jag sett så gjorde jag mer än antog att det var vanligast med en vanlig plan skida, vad är då skilnaden kan man fråga sig och om den är stor? för att förtydliga budskapet något=)

självkör man en twintipad extrem skida, modell vodafone special med loggan sweden ski team på. För att visa att jag inte har en blekaste vad den egentligen heter, skön är den och vill inte bli av med själva skidan om jag lääger ner utför helt!

// Kristoffer

Klart det går att åka telisar på twintip. Mina skidor har det och det funkar fint.

De flesta twintip är även lite mjukare vilket många föredrar på telisar så det är bara att köra på!

En skillnad, sägs det, är att med twintip vill skidan sjunka ner lite mer bak i lössnö vilket minskar dykningstendenser. Men jag vet inte om det stämmer, jag har inte upplevt någon märkbar skillnad.

Det enda är väl att man får tänka på att man tappar ca 5-10 cm (baktippens längd) av skidans längd som är i kontakt med snön. Kanske värt att tänka på vid val av längd och bindningsmontering...

Skidfärdigheter

Det roliga med twintip är att man kan träna att åka baklänges sen blir alla skidfärdighets tekniker lättare tex telemarks-piruett.

Sen tycker jag att det är lättare i tex puckel och riktigt branta smala rännor. Du kan enkelt backa in i rännan om du kommit lite snett efter en hoppsväng.

Jag köpte twintip-skidor i fjol. Anledningen att jag köpte dom är att jag även använder dom till kiting, då jag vill kunna köra baklänges. De fungerar dock utmärkt för telis också. De är mjuka och lätta, vilket passar mig.

En nackdel är att när man saxar med skidorna måste man vara försiktig så att man inte korsar skidorna där bak. Om man gör det har tipparna en tendens att fastna i varandra.

/Ylva

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips