Tarptent och vindtålighet

Tomten kom med paket i tisdags. Aaah... ett tarptent double rainbow... spääänande! :)

Har bara hunnit slå upp det på vardagsrumsgolvet ännu, men har hunnit göra några omedelbara reflektioner:

Tältet är väldigt rymligt! Sitthöjd med ordentlig råge! Sovytan är väl tilltagen för två, men lite knapp för 3.

Det finns en hel del små finurligheter i tältkonstruktionen som nog kommer glädja mig i användningen, men det får jag kanske återkomma om. Nån har tänkt till lite iallafall, det är helt klart.

Om jag fattat rätt så finns det redan ett fäste för en extra stormlina i tältbågarna på var sida, den lilla svarta remmen runt bågkanalerna gissar jag iallfall är där för den saken (?).

Den medföljande tältpåsen och den fippliga dimunitiva påsen för tältspiken går fetbort!! Kommer aldrig följa med på någon tur med mig! Dom är aldeles för små o trånga Tältpåsen är dessutom formad som en långsmal korv, hur man ska få ned tältet i den utan att man pedantiskt rullat tältet under torra perfekta förhållanden begriper jag bara inte! Den löjligt trånga påsen förvånar när tältet i övrigt verkar vara format efter tankar hos en som verkligen använder grejjerna?? Kanske är en smaksak, men min smak är defintivt att en tältpåse ska vara väl rymlig, det är för jäkla irriterande när vädret inte är jättefint annars.

Något högfjällstält är jag däremot klart tveksam till att kalla det. Dels tror jag inte det kommer vara tillräckligt lättuppsatt i hårdare vindförhållanden, dels tror jag rymligheten får ett pris i vindfång. Detta omdömet omvärderar jag däremot mer än gärna om jag finner annat efter ett riktigt test. Kanske lär mig knep för uppsättning i vind efter några uppsättningar, vi får se. Vinterförhållande är det direkt olämpligt för, men det har jag inte ens fantiserat om å andra sidan. Tältet är iofs enkelt o snabbt att sätta, i snällt väder - inga konstigheter, men jag är frågande till om det verkligen gäller även när vinden tar i lite. Vi får se.

Men det verkar vara ett underbart lätt, rymligt o luftigt sommartält för hyggligt skyddade lägen. Skulle jag bara ha ett tält för allt från högfjäll till camping o skogsterräng.. nja, vete katten om jag vågat det, men för mig som har ett annat "bomber"-tält som klarar det mesta moder natur erbjuder året runt, så tror jag det blir det sköna komplement jag sökte.

Glad sålångt alltså! :)
 
Kul att du verkar nöjd med ditt DR. Angående tältpåsen har jag lite svårt att hänga med faktiskt. Jag har inte tyckt att det har varit några som helst problem med att få ner tältet i påsen, utan något särskilt pedanteri vid ihoprullningen. Om du hade tänkt rulla ihop tältet med liggunderlaget kvar inuti eller nåt så kanske det blir lite jobbigt, men annars vet jag inte? :)

Uppsättningen kan jag inte heller låta bli att kommentera på: Vilka är dina referenser när det gäller lättuppsatta tält egentligen? :) En enda pinne är det som ska träs i - fixera hörnen och det är i princip klart! Jag kan knappt se hur det skulle kunna bli enklare, kanske en uppblåsbar variant? Det handlar om en uppsättningstid under eller omkring två minuter, du får vara bra bortskämd om du tycker att det är i överkant ;)

Det jag kan hålla med om är det du säger om rymligheten, det är ju ganska högt vilket antagligen gör det till mer av ett vindfång. Som du säger, riktiga tester och utvärderingar under lite mer extrema förhållanden är vad som behövs. Här kommer en länk till en hel del tester av de olika Tarptent-modellerna, kanske hittar du vad du söker där.

http://www.backpackgeartest.org/reviews/Shelters/Tarps and Bivys/
 
Vad gäller packpåsen, liggunderlag?? Gisses, jag har svårighet att knöla ned endast tältet i den smala korven, att sedan peta ned tältpinnen i efteråt vågade jag faktiskt inte ens. Frågan är om din o min påse har samma mått isåfall? Sedan, som jag sa, smaken är som baken, jag vill ha en stor o rymlig påse, de jag turat med gillar samma sak, gillar men en påse där tältet fyller ut påsen till en stoppad korv - men absolut - då är denna påsen bra, men jag kom på kant med min pås-jäkel omedelbart. Jag vill även att tältet ska ligga löst i påsen så det går att knöla ner det i säcken mellan andra föremål, även det är kanske en smaksak. Vad vet jag.

Vad gäller uppsättningen, alltså ..hehe.. ursäkta det snabba omdömet.. nyuppackad entusiasm o omedelbara reaktioner.. enda uppsättningen var med ett par stavar på vardagsrumsgolvet... så jag förbehåller mig att få ändra mig på den punkten efter lite faktiskt testande! Något jag, som sagt, gärna gör! :) Vi är överrens om att tältet är lätt att sätta upp (det skrev jag ju faktiskt oxo), det jag är tveksam till är hur lätt det är att sätta utpp när det blåser! Det är faktiskt en lite annan sak! Den funderingen hänger samman med att det bara är två små fästpunkter att fixera tältet med i blåsten innan man börjar trä i tältstången, när man fått upp tältstången spänns väven ut och upp från marken och jag befarar att man får ett rätt ordentligt vindfång i det ögonblicket, känns nog lite nervigt att hinna runt o fixera allt ordentligt innan vinden slitigt med sig tygsjoket iväg över nejden. Som sagt, har inte testat det ännu. Skrev bara lite snabba reflektioner. Ni får ta det för vad det är. Mina tidigare referrenser är främst från div. hilleberg tunneltält, och i första hand då mitt eget nammatj, ett par fjällräventält har jag oxo slängt upp o slafat i genom åren. Jag vill absolut inte ge mig in i ngt debatterande om tarptent DR´s möjligheter i vind i nuläget, som ni säkert förstår. Hoppas fortfarande bli positivt överraskad på den punkten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.