Tarptent och vindtålighet

Egentligen borde jag väl lagt ut denna tråden för några veckor sedan men:

Jag har nu beställt ett tarptent double rainbow som lättviktsalternativ till mitt Nammatj. Inget är som väntans tider.. ;-) Vad tror ni nu om tåligheten o vinddugligheten? Kommer jag våga använda det på sommar o höstfjället och alpturerna, eller kommer det förpassas till snällare platser i sydsverige?

Jaja, nu lägger jag ut detta på lättpackarforumet så jag kan väl räkna ut svaret på förhand, men ändå. Hur pass känsligare är dessa tält?
/Jörgen
 
Har ett Tarptent Rainbow som jag använder på soloturer i skogslandet och lågfjället sommar och höst. På högfjället blir det istället ett HB Akto, eller om vi är två ett Nallo, om nu inte vädret är högtrycksbetonat och turen kort. Vid blåst upplever jag Rainbow som obehagligt dragigt. Om man måste välja en tyngre sovsäck för att klara draget har man ju knappast vunnit något på att ta ett Tarptent. Vindtåligheten är kanske tillräcklig sommartid men helt betryggande känns det inte när vägen är lång till närmaste skyddande dal. Komforten är dock suverän vid lugn väderlek och det finns plats för en hund om man har en sådan.
 
Har bara erfarenhet av Six Moon Designs Refugetält. Det tältet är definitivt inte gjord för de vindar som brukar uppstå på högfjället. Dessutom är det för välventilerat så det blåser ganska rejält i tältet också.
 
Jag har tittat lite på cloudbuster 2 som alternativ till ett enmanstält. Fördelarna är mer utrymme, golv saknas (hund som sällskap) och väldigt moderat vikt. En stor nackdelarna kan kanske vara just vindtåligheten men svårt att säga då man inte testat själv. De turer som kommer att vandras med hund är av det enklare slaget så frågan är om det någonsin kommer att utsättas för riktigt hårt väder i högfjällsterräng. Är det någon som har erfarenhet av cloudbuster 2 så dela med er av dessa. Sen funderar jag på om det finns någon svensk återförsäljare eller om det blir till att beställa direkt från tarptent vid eventuellt köp?

(Cloudburst och inget annat)
 
Senast ändrad:
Recension av Cloudburst 2

Jag har tittat lite på cloudbuster 2 som alternativ till ett enmanstält. Fördelarna är mer utrymme, golv saknas (hund som sällskap) och väldigt moderat vikt. En stor nackdelarna kan kanske vara just vindtåligheten men svårt att säga då man inte testat själv. De turer som kommer att vandras med hund är av det enklare slaget så frågan är om det någonsin kommer att utsättas för riktigt hårt väder i högfjällsterräng. Är det någon som har erfarenhet av cloudbuster 2 så dela med er av dessa. Sen funderar jag på om det finns någon svensk återförsäljare eller om det blir till att beställa direkt från tarptent vid eventuellt köp?

(Cloudburst och inget annat)

Jag har skrivit en recension om Tarptent Cloudburst 2, se länken. Och här är mitt fotoalbum om Cloudburst.

Jonas
 
Egentligen borde jag väl lagt ut denna tråden för några veckor sedan men:

Jag har nu beställt ett tarptent double rainbow som lättviktsalternativ till mitt Nammatj. Inget är som väntans tider.. ;-) Vad tror ni nu om tåligheten o vinddugligheten? Kommer jag våga använda det på sommar o höstfjället och alpturerna, eller kommer det förpassas till snällare platser i sydsverige?

Jaja, nu lägger jag ut detta på lättpackarforumet så jag kan väl räkna ut svaret på förhand, men ändå. Hur pass känsligare är dessa tält?
/Jörgen

Har Tarptent redan skickat iväg tältet? Man kan be dem att sy extra fästen tältlinor på tältstången om man vill förstärka tältet ytterligare mot vinden. Jag har ingen erfarenhet av Rainbow, dock. Läste i forumet på BackpackingLight om en kille som hade bett Tarptent att sy extra fästen med tältlinor på tältstång-delen.

Jonas
 
Bild på extra fästen för tältlinor

rainbow_sugoroku.jpg

Jag tror det är de röda tältlinorna på tältet som är extrasydda av Tarptent. Alltså som killen hade bett dem att sätta extra fästen och tältlinor.
 
Tältet är redan skickat, extra linor hade ju kunnat varit en idé annars. Synd.

Greenjuice: Jag fick ingen klar uppfattning om du fått tillfälle att testa det i hårdare vind? Tror jag hittat samma recension från backpackinglight, visst 18sek/m är en vind som tar i, men på fjället vill jag gärna ha lite mer marginal än så.

Jag har en gång tvingats slå upp mitt nammatj i storm, och jag kan intyga att det är en väldigt desperat sysselsättning. Jag hade gudskelov packat tältet genom så att ändöglorna för fotändan var det första jag fick tag i när jag öppna tältpåsen. Så medans kompisen satt med sin egen ryggsäck på sig och höll i min så den inte skulle börja tumla iväg i blåsten naglade jag fast tältet i backen och reste det. Det gick, men det va några jäkligt desperata o nervösa sekunder innan jag fått fast alla stormlinor o spänt upp tältet så gott det gick! Kompisen flyttade över i det ögonblicket o stöttade tältets fotände, men ojoj vad lätt hänt det varit att tältet stuckit iväg över fjället! Tror man behöver ett visst mått av tur i de känsligaste momenten då, men det had vi uppenbarligen. Väl inne i tältet fick vi just ingen riktig ro, men vi mådde gott o skrattade lite nervöst varje gång vindbyarna slog ned tältduken över oss. I tältet sovsäckarna mådde vi annars riktigt bra, men det hade f-n inte varit kul om tältet gått sönder då kan jag tala om! Då hade komfortnivån övergått till att bara överleva o härda ut oskyddade sånär som regnkläderna i det snöblandade regnet (månadsskiftet september-okt)

Vi blev överraskade av vindstyrkorna o nederbörden den gången och hade ingen som helst möjlighet att ta förflutta oss med ryggsäck ned till skyddande fjällbjörkskog. Bara att glömma. Detta var på Marsfjället, och i saxnäs hade de uppmätt medelvindar stundals överstigande storm vid det tillfället. vad vi hade vet vi ju egentligen inte, men lärorikt var det.

Hm, vi får se om, o isåfall under vilka omständigheter jag vågar använda tarptentet på fjället. Vore trevligt att slippa bära på nammatj, men ett dygn oskyddad i storm är inget jag frivilligt utsätter mig för. Utan att ha synat ett sånt härringa UL-tält närmare är det dock lite svårt att veta vad jag ska tro om dugligheten. Sommarvandringar och skyddade "basläger" vid klätterturerna på sommaren kan kanske bli lite lättare om axlarna med double rainbow, högsommardagarna då värmen är en jobbigare faktor än vinden tror jag tarptentet kan bli trevligt.
Spännande! :)
/Jörgen
 
Senast ändrad:
Hej
Gillar verkligen mitt Double Rainbow, speciellt vikten och höjden. Det övre fästet för vindlina finns på mitt DR som anlände vid midsommar. Inte drabbats av hård vind ännu men i ösregn blev fotändan på sovsäcken blöt då
den plattat ut nätet ovan tältbotten.
Anders
 
andersah: Du måste vara bra lång om fotdelen på din sovsäck hamnar på nätet??? :) OnTopic: Jag har ingen erfarenhet av fjälltältning så jag kan inte yttra mig om hur Double Rainbow står sig där, däremot tillbringade jag en väldigt blåsig natt vid en öländsk strand i mitt DR i sommar och det fungerade förträffligt. Tältet är ju väldigt strömlinjeformat, så det känns som att vinden glider över det utan några speciella fladdriga problempunkter. Jag håller med om att tältet är extremt välventilerat, men det är ju en funktion! Vill man så tycker jag att det är ganska enkelt att korta linorna för att på så sätt minska ventilationsspringan runt om. Jag tycker att man i princip kan få duken att möta marken?
 
Erfarenhet av Tarptent Cloudburst 2, systemtänkande nödvändigt

Jag har tittat lite på cloudbuster 2 som alternativ till ett enmanstält. Fördelarna är mer utrymme, golv saknas (hund som sällskap) och väldigt moderat vikt. En stor nackdelarna kan kanske vara just vindtåligheten men svårt att säga då man inte testat själv. De turer som kommer att vandras med hund är av det enklare slaget så frågan är om det någonsin kommer att utsättas för riktigt hårt väder i högfjällsterräng. Är det någon som har erfarenhet av cloudbuster 2 så dela med er av dessa. Sen funderar jag på om det finns någon svensk återförsäljare eller om det blir till att beställa direkt från tarptent vid eventuellt köp?

(Cloudburst och inget annat)

Jag har haft ett Cloudburst 2 i ett år nu. Jag har dock inte hunnit sova så många nätter i det ännu. Jag kan inte säga så mycket om vindstabiliteten , men i övrigt har jag i stort sett samma erfarenheter som beskrivs i Jonas recension. Vissa mindre problem med kvaliteten i vissa sömmar har jag dock upplevt. Som nämnt är det viktigt att tältduken ska vara rejält spänd. Detta kan vara lite svårt att åstadkomma utan träning ibland. Vid ett tillfälle gick ett av linfästena av vid fotändan. Jag lyckades dock ganska enkelt laga detta med maskin hemma senare. Jag tycker dock att fästena borde vara mera robusta från början (Jag sydde dit förstärkningslappar.). Jag vet att även andra har haft liknande problem. Jag skulle fråga Henry Shires om dessa problem innan jag köper (Henry brukar svara på mejl ganska snabbt.). Han lär ha vidtalat produktionsavdelningen om problemet, så förhoppningsvis är det åtgärdat nu.

Jag har själv inte övernattat på kalfjället i hårt väder med tältet. På BackpackingLight råder det lite delade meningar om hur bra det är för detta ändamål. Vissa använder lätta vattenavvisande bivy-bags för att kompensera för dragigheten och kondensationen, andra säger att det inte behövs, även på 3000-meters höjd. Jag köpte iallafall en lätt bivy (Equinox) för att vara på den säkra sidan. Jag är dock fortfarande lite skeptisk till att använda Cloudburst 2 på utsatta platser. Jag vill pröva först. Min uppfattning är att tältet passar bättre in i ett systemtänkande där man anpassar tältplatsen så att man undviker alltför exponerade platser i osäkert väder (Detta är oftast en god idé ändå. Det ger bättre nattsömn.). Den extremt låga vikten har trots allt sitt pris. Man får se till det positiva, 1,1 kg är trots allt hela 1kg lättare än ett Hilleberg Nallo 2. Det är inte småpotatis. Dessutom är det rejält mycket billigare. Det är också skönt att sova i tältet när det är varmt.

Vad gäller tältning med hund så har vi precis sovit två nätter i tältet med en hund (Breton) i fotändan . Det fanns tillräckligt med plats. Jag har golv i tältet också. Om du inte vill ha golv kanske ett Golite Shangri-La 3 eller 2 kan vara ett alternativ. De lär vara stabila , men nackdelen är att myggnät saknas som standard. Outdoor Research Nighthaven som har beskrivits här kanske också kan vara intressant.
 
Flexibiliteten med Cloudburst

Till gusbo: Mycket bra skrivet. Alldeles riktigt är det som du beskriver om Cloudburst 2.

Det var min tanke med Cloudburst när jag köpte det. Att vara flexibel med tältet. Det är pass så lätt och eftersom vi är två så innebär det i praktiken att det väger 550 gram per person. Vi har satsat på att ha lättare packning i år jämfört med förra året. Så det var en avsevärd skillnad när vi vandrade i Pyreneerna. Det gick bra många gånger med tältningen. Men vi såg till att ha koll på vädret och om vi fick reda på att det skulle bli stormväder då skulle vi gå ner i dalen eller istället övernatta i hytta (refugio). Vi var noga när vi sökte tältplatsen och även kollade vindriktningen. Ett par nätter blåste det kraftigt och då var det dragigt inne i tältet. Men det gick bra ändå. Än så länge har vi inte upplevt värsta vädret för Cloudburst.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.