Scarp 1 Nyhet från tarptent

Än mer intressant eller "finurligt" är att de fortsätter att producera miss efter miss.Mindre golvyta än ett rent kupoltält samt en pinne till,så vad är själva 'finessen' ?


peter
 
Än mer intressant eller "finurligt" är att de fortsätter att producera miss efter miss.Mindre golvyta än ett rent kupoltält samt en pinne till,så vad är själva 'finessen' ?


peter

Det beror ju på vad man jämför med.
Jämför man med AKTO så har det:
  • Större golvyta.
  • Större absidyta (om man räknar båda absiderna)
  • Lägre vikt.
  • Högre innertältshöjd.
  • Klart lägre pris (även om man får beställa från USA)
  • Dessutom möjlighet att ha det självstagande om man exempelvis kajakar i skärgården.

Mycket bra kombination för en solovandrare/solokajakist.

Men det är vad jag tycker :)
//Peter
 
Hmmm.... Med alla dessa pinnar och linor att hålla ordning på liknar det ett Laser Comp. Om även Deluxe Comp, så dock igen i fel färg ! Vad er namnet på denna färg ? Skräp ? För "stealth missions" i skogen er det grönt som gäller ;) Jag så gerna ett Nallo 1½ eller ett mindre 3/4 Unna med liten absid i huvudenden. Soulo is over the edge, what we call overkill. Still looking for that perfect one man tent !
 
Senast ändrad:
Fick fundera en stund innan jag blev klar över vilken nisch i tarptents sortiment detta skydd skulle fylla. Lättare och rymligare fristående har dom ju redan i rainbow o double rainbow (tvåmansvarianten väger ung samma som Scarp 1).

Men så slog det mig att dom faktiskt skriver "4-season shelter" under Scarp 1! Tittar man lite närmare så kanske det möjligen (men jag är inte hundra övertygad) kan stämma. Att det ser ut att ha potentialen är nog ganska klart, även om jag fortfarande skulle va tveksam till att ge mig upp på kalfjället och belasta ett så tunnt "tält" med snölaster och hårda vindar. Många småpinnar o grejjer, undrar just hur snabbt o enkelt det blir att smälla upp det tight med vantar på i vind o drevsnö?

Tycker dock att det är kul att de kommer med ett tarp-tält med lite bredare ambitioner. Kan nog tilltala och passa en hel del folk.
 
Fick fundera en stund innan jag blev klar över vilken nisch i tarptents sortiment detta skydd skulle fylla. Lättare och rymligare fristående har dom ju redan i rainbow o double rainbow (tvåmansvarianten väger ung samma som Scarp 1).

Men så slog det mig att dom faktiskt skriver "4-season shelter" under Scarp 1! Tittar man lite närmare så kanske det möjligen (men jag är inte hundra övertygad) kan stämma. Att det ser ut att ha potentialen är nog ganska klart, även om jag fortfarande skulle va tveksam till att ge mig upp på kalfjället och belasta ett så tunnt "tält" med snölaster och hårda vindar. Många småpinnar o grejjer, undrar just hur snabbt o enkelt det blir att smälla upp det tight med vantar på i vind o drevsnö?

Tycker dock att det är kul att de kommer med ett tarp-tält med lite bredare ambitioner. Kan nog tilltala och passa en hel del folk.

Det är ju egentligen inget tarptent utan snarare ett tält eftersom det är dubbelväggigt. Därav 4-season shelter.
//Peter
 
Om jag läst rätt så tarvar detta tält 6 pinnar, att jämföra med Aktos 8 (eller vid full stagning 10).

Frågan är om delad absid är så smart även om totalvolymen blir större.
Jag vill ha maximalt utrymme åt ett håll med tanke på matlagningen (ja, jag lagar alltid
frukost i tältet).
 
Ser ut som om tältduken inte går ända ned till backen va? Tveksamt för vinterbruk isåfall tycker jag. Luktar snödriva i tältet lång väg. Fortfarande "bara" ett lite tryggare 3-säsongstält isåfall. Kan ändå passa många klockrent, men inte hela steget fullt ut för vinterbruk. Hm mja, vi får se..
 
Och ännu ett enmanstält... Men ettan i namnet ger ju förhoppningar om att Henry ska komma med en tvåa också. Helst vill man ju ha en trea, men då blir antagligen bågen för lång och vek.

En "tältkunnig bekant" ställde sig lite frågande till de många insydda fästpunkterna mitt på duken. Är svåra att få täta, och sitter så att eventuellt läckage kommer vidare ner i innertältet. Använder man inte tre bågar har man dessutom långa snoddar som kan piska omkring i vinden.

Det känns nästan som om Henry Shires tält ibland är lite väl kluriga.
 
Den bästa lösningen för lösa snoddar borde kanske varit att man krokade fast snoddarna i yttertältet vid behov.
Då hade man ju dessutom sparat lite vikt då man inte skall ha det fristående.
Oftast är man ju inte riktigt så kinkig med vikten på fristående tält.
//Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.