Täta sömmar på tarptent

Jag har nu fått hem mitt tarptent (rainbow). Tyvär beställde jag inget sömtätning. Det är snart dags för premiären och då bör det ju vara tätat.
Vilken produkt är bäst?

Silikon+lacknafta

Späd vanlig våtrumssilikon med lacknafta till en lagom orinnig smet. Pensla på sömmarna när tältet är uppsatt. Låt torka ordentligt länge. Klart.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag snor tråden lite:

Är det möjligt att på samma sätt täta tex en skalhandske utan tejpade sömmar? Exempelvis Marmot Shell Mitt? Skulle det ge något resultat?

Köpte fö mitt duble rainbow färdigtätat. Mycket smidigt. Grattis till ett bra tält!

Vanlig våtrumssilikon verkar funka bra

Jag använde också vanlig silikon. Jag beställde silikon från Tarptent, men när jag skulle till att täta hade jag slarvat bort tuben så jag tog det jag hade hemma. Vanlig Casco-silikon tror jag det var. Det verkade funka fint. Jag följde bara instruktionerna från Tarptent. När det var dags att täta min Gatewood cape hade tuben från Tarptent dykt upp igen och jag använde den. Jag kan inte säga att jag såg någon större skillnad. Det var ju vanlig silikon som Tarptent skickade med (GE Sealant någonting.). Se till att lösningen inte blir för tjock bara och låt det torka ordentligt. Hela jobbet tog mindre än en timme exklusive torkning. Som lösningsmedel använde jag kemiskt ren bensin första gången. Andra gången lacknafta (Efter efterforskningar på nätet tror jag att det är det som motsvara "Mineral spririts".). Båda verkade funka, men jag tror nog lacknafta var lite bättre.

Lycka till med skyddet! (Jag gjorde som de andra, badrumssilikon o lacknafta, funkade bra, så jag har inget att tillföra på den fronten). Jag köpte ett double rainbow för en tid sedan, har inte hunnit testa det än. Det blåser kul styving och piskregnar idag, hade jag haft möjlighet hade det varit jäkla kul att leta upp en vindutsatt kulle och provat tarp-tältet idag.. men det går inte, får testa det skarpt framöver istället. Får nog bli till våren, börjar bli för sent för tarptentet nu, blir nammatj om det blir nåt alls närmsta tiden. (Tusan, jag börjar bli bekväm, tanken att "en stuga är ju rätt bekvämt trots allt börjar smyga på lömskt ofta..)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips