Lunar Duo – en Tarptent-dräpare?

HB Rajd är väl den dyrare och lättare varianten

Ja, de går ju att jämföra. Rajd tycker jag dock är en ganska konstig fisk jämfört med de amerikanska konkurrenterna.
Ventilationen verkar rätt dålig (öppnar man ingångarna har man inget myggnät), det finns inga absider, långsidorna är helt vertikala. Men det är ju riktigt lätt och har rejäl väv.

Jag vet att Hilleberg skulle kunna göra riktigt bra tarptält om de bara kunde få sina användare att inse att ett tarptält inte är ett Keron. Idag är det ju många användare som är besvikna för att inte ens Nallo är ett Keron. Hilleberg skulle nog helst slippa sälja Rajd på den svenska marknaden överhuvudtaget.

Vi som inte fäller oss i fallskärm över Nordpolen, utan nästan alltid tältar i svensk barmarksnatur, skulle dock bli väldigt glada om det fanns många superlätta Hilleberg-tarptält.
 
Fick inte

Martins länk att fungera men tillverkaren presenterar tältet på http://www.sixmoondesigns.com/shop/shopexd.asp?id=47

Drygt 1200 gram. Vad är spacer poles? Påminner en del om klassiska Tarfalatälten.

Vandringsstavar verkar behövas det kommer fram en bild på innertält och uppdragen vestibul om man för muspekaren över bilden. Tälltpinnar tillkommer. Litet frågetecken för ventilationen när man pressat ned yttertältet mot marken. 275$ med dagens dollarkurs verkar klart intressant. Säljs inom EU?

Thure
 
Kom igen nu, inte ytterligare ett tarptent som bara verkar existera på ett foto från tillverkarens trädgård. Kan inte ni som vurmar för dessa fylla på lite i tråden där praktiska erfarenheter efterfrågas, jag tycker att det än anmärkningsvärt tunnsått där..

Per *duckar bakom tangentbordet*
 
Senast ändrad:
Grr... Länka inte på det där viset utan att ange hur mycket vikten i gram är så man slipper räkna med ounces igen!

Eller är det så att alla fjäderlättare numera tänker i oz?
 
Kom igen nu, inte ytterligare ett tarptent som bara verkar existera på ett foto från tillverkarens trädgård. Kan inte ni som vurmar för dessa fylla på lite i tråden där praktiska erfarenheter efterfrågas, jag tycker att det än anmärkningsvärt tunnsått där..

Per *duckar bakom tangentbordet*

Jag instämmer, det är så mycket prat om olika tält och modeller men så liten praktisk erfarenhet. Därför beställde jag Cloudburst 2 för att få lite mer praktisk erfarenhet än bara att sitta framför skärmen och teoretisera hela tiden.
 
Nu funkar Fjäderlätt-artikeln igen. Måste vara nåt smuts framför tangentbordet här.
http://www.fjaderlatt.se/2007/09/lunar-duo-en-tarptent-drpare.html

Min poäng med den här typen av artiklar är att visa för er vad det finns för grejer så att ni kan köpa och berätta för mig om de amerikanska användarnas erfarenheter stämmer. ;)

För ni som efterlyser utvärderingar har såklart läst de tester och forumtrådar som finns där ute i världen utanför Utsidan. Väl? Det måste ha varit rätt trångt i "tillverkarens trädgård".
(Det är ju inte produktkataloger som är grunden till funderingarna i Fjäderlätt-artikeln)

Men om vi på Fjäderlätt skaffar grejer utvärderar vi dem såklart på sajten. Inte många svenska sajter klämde på ett Tarptent innan vi gjorde det? Väl?

PS. Fjäderlätt-artikeln innehåller kilogram, centimeter, dollar och denier. Inte ett "ounce" så långt ögat kan se :)
 
Duon ser väldigt trevlig ut, väldigt najs med dragkedjor istället för kardborre.

1,2kg, lägg till lite pinnar etc. och man kanske hamnar på 1,8kg. Det är ingen dum vikt för ett boende som klarar hela familjen. Skulle vara roligt att höra hur bra det funkar och hur bekvämt det är jämfört med ett "riktigt" tält.

/ Richard
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.