Tarptent - Double Rainbow

Hur är tältet under flera dagar med riktigt skitväder? Jag träffade ett par i fjällen för ett par år sen när det hade blåst och storregnat 5-6 dagar i sträck och de tyckte att tältet var lite väl dragigt då. Är det något ni som har tältet tycker?
För jag är ev spekulant på tältet i framtiden.

Tarp mellan tälten är väldigt bra. Får mycket utrymme om man är flera personer, speciellt om absiderna är små.
 
De uppdragna kanterna på golvet "bathtub" ger efter o plattas ut när liggunderlaget eller packpåsar trycker på utåt. Så mycket regn slutar ibland med blöta i DR. Det är nackdelen med nät mellan golv o tältsida. (Hilleberg 3manna Anjan i femtimmars skyfall bland 18 000 scouter utanför Paris gav annat läckage: golvet högt uppdraget men richochetter stänkte in genom nätväggen).
 
En gång när vi låg inregnade ett helt dygn på en tältplats där marken nästan bara bestod av pölar (man fick inte tälta någon annanstans...) började det vid riktigt kraftigt regn att stänka från marken upp på myggnätet strax under tältduken (fast bara vid tältets kortsidor). Så om man rörde myggnätet där kunde man få lite fukt på sig. Dock är det ganska gott om utrymme på längden i tältet, men man får vara lite uppmärksam på det vid kraftigt & långvarigt regn.
 
Har precis varit och hämtat tältet på posten! Ett Dobule Rainbow kom lastat till slut. Det var slut på lager då jag beställde men upplever att det ändå gick ganska snabbt med frakt, tull och allt som normalt sätt tar en del tid gällande grejer från USA. Skönt att man beställde det nu och inte då man planerade att använda det, hade nog varit lätt stressande.

Tänkte ta med det ut imorn och testa att slå upp det bara för att känna på det innan det åker med ut till Irland som är planerat lite senare i vår.

Det nämndes att det likt många tält behövde tätas i sömmarna. Vad exakt är det för något jag ska köpa att göra det med? Är det byggsilikon, isåfall har jag massor liggande sen jag byggde min studio... :)
 
Vet inte skillnaden på byggsilikon och badrumssilikon, men det senare funkar iallafall lätt utblandat med bensin enligt instruktion på Tarptents hemsida.

Det är bara att sätta upp tältet och pensla sömmarna. En skumgummipensel funkar bra. Inga problem och det hela tar inte mer än en halvtimme exklusive torktid. Du bör göra detta då det riskerar att droppa in annars.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Just beställt ett Tarpent Double Rainbow

Efter mycket ångest och letande efter det perfekta tältet, så slog jag till på detta tält.
Ska upp och jobba i Tromsö 1 år så tältet lär komma till användning.
Nu är boendet klart :). Bara all annan fjällutrustning kvar.

Kommer att lägga ut lite bilder här sen.

Hälsningar

Mikael
 
Har precis varit och hämtat tältet på posten! Ett Dobule Rainbow kom lastat till slut. Det var slut på lager då jag beställde men upplever att det ändå gick ganska snabbt med frakt, tull och allt som normalt sätt tar en del tid gällande grejer från USA. Skönt att man beställde det nu och inte då man planerade att använda det, hade nog varit lätt stressande.

Tänkte ta med det ut imorn och testa att slå upp det bara för att känna på det innan det åker med ut till Irland som är planerat lite senare i vår.

Det nämndes att det likt många tält behövde tätas i sömmarna. Vad exakt är det för något jag ska köpa att göra det med? Är det byggsilikon, isåfall har jag massor liggande sen jag byggde min studio... :)

Beställde nyligen ett TT Double Rainbow. Enligt Tarptent är slut i lager ("backordered three weeks"). Hur lång tid tog det för dig innan det levererades?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.