Tarptent - Double Rainbow

Dr

Tältet tål mer höjdmeter&vind än man kan tro. Använder det numera tillsammans med min nya vandringskompis, min 10-årige son. För oss två är det perfekt innerutrymme. När vi varit två vuxna så har vi sovit skavfötters för att få lite mer plats för axlarna, men det är ju en smaksak. Överhuvudtaget är jag mycket nöjd med tältets prestanda om man betänker att det väger in på blyga 1,2 kg. MVH/Jonas
 

Bilagor

  • 225630_10150300041122628_1206432_n[1].jpg
    225630_10150300041122628_1206432_n[1].jpg
    39.7 KB · Visningar: 727
Tarptent Double Rainbow är ett mycket trevligt tält. Jag har mest använt det ensam och med en son i tidig skolålder, men det bör nog fungera för ett par som vill spara vikt också.

P1040114.jpg


IMG_6488.JPG


IMG_0531-hd.jpg
 
Köp!

Man får väldigt mycket tält för vikten!

Det är förvånansvärt rymligt. Praktiskt med två absider & utgångar. Snabbt att sätta upp + lätt att sätta upp i oväder.

Tips: när du tätar sömmarna bör du göra några streck inne i tältet på golvet, för att förhindra att liggunderläggen kasar.

Får man exempelvis in en ryggsäck av typ Haglöfs SUMO 75l under en av absiderna så att den är hyfsat skyddat från regn?

Jag får in min rygga som också är på 75 liter. Ett vanligt ryggsäcksöverdrag (mot marken) ger tillräckligt skydd mot regn när ryggan ligger i absiden.

Enligt videon som finns på hemsidan så känns det smidigt att sätta upp och med det kompletterande innertältet så känns det som att det skulle fungera under de perioder vi mestadels vandrar (då temperaturen håller sig över 0 grader).

Menar du det extra taket (inner liner)? Vi använder alltid det. Skyddar mot droppar vid kondens och sägs förbättra klimatet (varmare på vintern och svalare på sommaren).

Vi har tältat på 3700 m höjd i Himalaya (bild), utsatt det för kraftig vind i Patagonien och sovit i minusgrader (har kontrollerat med termometer två gånger och båda gångerna var det 8C varmare inne i tältet än utanför). Det har varit med om ca 150 tältnätter nu och är fortfarande i utmärkt skick.
 
Existerar inget perfekt tält

Jag sällar mig till dessa nöjda DR-ägare här på tråden :) Har oxå DR.

Det existerar inget perfekt tält. Det handlar alltid om kompromiss. För mig fungerar DR som båda solo- och duotält. Kondensationsskydd (dvs clip in-liner) rekommenderas och bör användas. Då behöver man inte oroa sig om man råkar snudda väven under natten eller när det är väldigt fuktigt ute.

Här är länk till ett fotoalbum från Jotunheimen där jag och kompis använde DR i somras.

http://goo.gl/BE7b9

Se även mitt inlägg om DR på min blogg här på Utsidan. Det var då en testtur med DR på Skåneleden:

http://goo.gl/MhJ6G

/Jonas
 
Slog till

Jag slog till på ett Double rainbow. Min motivering blev:

- Dubbla ingångar, lätt för mig och flickvännen att ta oss in och ut, något vi saknar i det tunneltält vi har idag
- vikten kontra pris, inte hittat ett mer prisvärt alternativ med så låg vikt och i mina ögon få kompromisser (komplett med pinnar, myggnät, bathtub, linor, dragkedjor etc.)
- lätt att sätta upp även i regn
- små men dubbla absider som rymmer varsin ryggsäck
- absid som skulle kunna klara av matlagning om vädret tvingar en
- rymligt, detta till skillnad från det "tremannatält" vi har idag bör vi båda kunna sitta mot varandra trots att jag är 190. 109 kontra 95 i takhöjd + att det inte sluttar som ett tunneltält.
- återigen vikten, det är jag som bär tältet ;)

Återstår att se om vi kommer sakna den stora absiden vi har idag. Tror dock inte det då den på ett tunneltält enligt mig är svår att utnyttja bra då man måste kunna krypa igenom för att komma i i tältet. Jag kommer iaf inte sakna de 1,7kg som sparas in!
 
Senast ändrad:
Jag sällar mig till dessa nöjda DR-ägare här på tråden :) Har oxå DR.

Det existerar inget perfekt tält. Det handlar alltid om kompromiss. För mig fungerar DR som båda solo- och duotält. Kondensationsskydd (dvs clip in-liner) rekommenderas och bör användas. Då behöver man inte oroa sig om man råkar snudda väven under natten eller när det är väldigt fuktigt ute.

Köpte med kondensskyddet, tänkte det är lika bra då man ändå betalar frakt från USA. Känns bra nu när du påpekar det ;)

Kan man lämna det isatt när man tar ner tältet eller sätter man fast det efter att man rest yttertältet varje gång?
 
Man får väldigt mycket tält för vikten!

Det är förvånansvärt rymligt. Praktiskt med två absider & utgångar. Snabbt att sätta upp + lätt att sätta upp i oväder.

Tips: när du tätar sömmarna bör du göra några streck inne i tältet på golvet, för att förhindra att liggunderläggen kasar.



Jag får in min rygga som också är på 75 liter. Ett vanligt ryggsäcksöverdrag (mot marken) ger tillräckligt skydd mot regn när ryggan ligger i absiden.



Menar du det extra taket (inner liner)? Vi använder alltid det. Skyddar mot droppar vid kondens och sägs förbättra klimatet (varmare på vintern och svalare på sommaren).

Vi har tältat på 3700 m höjd i Himalaya (bild), utsatt det för kraftig vind i Patagonien och sovit i minusgrader (har kontrollerat med termometer två gånger och båda gångerna var det 8C varmare inne i tältet än utanför). Det har varit med om ca 150 tältnätter nu och är fortfarande i utmärkt skick.

Grymt bra svar på tal! :)

Bra tips med linjer på golvet, även om jag mestadels har min flickvän bredvid så är det rätt gött att inte vakna i en hög utmed ena väggen...

Enda problemet som kvarstår nu är väntetiden innan leveransen...!
 
Skoj att du slog till och roligt när ett forums samlade erfarenheter och råd leder till tryggare beslut! Jag ser fram mot min premiärtur med tältet.

För att förtydliga så tror jag inte tältet är stort nog för en vuxen och två (större) barn. Men två lätta tält tillsammans hoppas jag kan göra sommarens vandringar/cykelsemestrande lite smidigare för hela familjen. Sen ser man till att spänna upp tarpen mellan tälten så är lyxlivet nära :-D
 
Köpte med kondensskyddet, tänkte det är lika bra då man ändå betalar frakt från USA. Känns bra nu när du påpekar det ;)

Kan man lämna det isatt när man tar ner tältet eller sätter man fast det efter att man rest yttertältet varje gång?

Grattis till köpet! Bra att du köpte med kondensationsskyddet, det hade annars varit ett misstag att inte göra det. Man kan lämna det kvar om man vill. När vi använde tältet i Jotunheimen då kopplade vi loss det eftersom det var lite blött pga hög fuktighet under turen.

Är det så att det känns lite trångt och kan behövas lite mer utrymme så kan man ju skaffa en liten tarp och spänna fast den vid ena absid/ingång så att man kan sitta och laga mat medan det regnar. En tarp väger ju 250-400 gram kanske. Vid bra och varmt väder kan man lämna tarpen hemma. Vid ett ostabilt väder tex i fjällen då kanske man kan ta med tarpen. Låt behovet styra i efterhand...

Nu när du sparar 1,7 kg innebär det att ni kan ta ett par extra dagar i fjällen :) eller unna dig något lyxigt ;) DR-påsen, alltså när tältet är nerpackat, tar påsen inte mycket plats. Lätt att fästa utanpå säcken. Du spar oxå mycket utrymme i ryggsäcken.

Go tur!
Jonas
 
Skoj att du slog till och roligt när ett forums samlade erfarenheter och råd leder till tryggare beslut! Jag ser fram mot min premiärtur med tältet.

För att förtydliga så tror jag inte tältet är stort nog för en vuxen och två (större) barn. Men två lätta tält tillsammans hoppas jag kan göra sommarens vandringar/cykelsemestrande lite smidigare för hela familjen. Sen ser man till att spänna upp tarpen mellan tälten så är lyxlivet nära :-D

Ja, det är kul när det blir en konstruktiv och kunskapsgivande tråd! :)

Mycket bra lösning, din det, Essexblue! Jag tror oxå på lösningen att ha två lätta tält och använda en tarp för att ha tak ovanpå mellan tälten. Köper man ett tungt fyramannatält kommer man troligen aldrig eller sällan använda det... Lätt att fördela packningen oxå på era cyklar...

/Jonas
 
Grattis till köpet! Bra att du köpte med kondensationsskyddet, det hade annars varit ett misstag att inte göra det. Man kan lämna det kvar om man vill. När vi använde tältet i Jotunheimen då kopplade vi loss det eftersom det var lite blött pga hög fuktighet under turen.

Är det så att det känns lite trångt och kan behövas lite mer utrymme så kan man ju skaffa en liten tarp och spänna fast den vid ena absid/ingång så att man kan sitta och laga mat medan det regnar. En tarp väger ju 250-400 gram kanske. Vid bra och varmt väder kan man lämna tarpen hemma. Vid ett ostabilt väder tex i fjällen då kanske man kan ta med tarpen. Låt behovet styra i efterhand...

Nu när du sparar 1,7 kg innebär det att ni kan ta ett par extra dagar i fjällen :) eller unna dig något lyxigt ;) DR-påsen, alltså när tältet är nerpackat, tar påsen inte mycket plats. Lätt att fästa utanpå säcken. Du spar oxå mycket utrymme i ryggsäcken.

Go tur!
Jonas

Bra tips, har haft en sådan tanke också gällande en extra tarp. Dock blir det att utforska hur tältet funkar utan något extra och testa att lära sig leva med det och dess begränsningar.

Stort tack till alla som delat med sig sina erfarenheter!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.