Tarptent - Double Rainbow

Letade runt lite på forumet och även på fjäderlätt efter lite omdömen av Tarptents tält Double Rainbow. Jag och min flickvän letar möjligheter att få bort onödiga kilon och att byta bort vårt lite onödigt tunga tält till detta känns både som att det ger mycket vikt för lite pengar.

Är det någon som har erfarenhet av det? Får man exempelvis in en ryggsäck av typ Haglöfs SUMO 75l under en av absiderna så att den är hyfsat skyddat från regn?

Enligt videon som finns på hemsidan så känns det smidigt att sätta upp och med det kompletterande innertältet så känns det som att det skulle fungera under de perioder vi mestadels vandrar (då temperaturen håller sig över 0 grader).
 
Så länge TT har arbetat upp sin kvalitetskontroll så hade jag inte tvekat. Vill själv ha det men kan omöjligen motiveras i min situation. Vet att en eller två här använder modellen och är nöjda. Dessutom är den väl uppgraderad sen något år. Du får täta sömmarna själv.
 
Täta sömmar

Jag har ingen egen erfarenhet av tältet men av allt jag läst om det så verkar det vara ett bra alternativ. Jag skulle gärna ha det själv. Jag läste någonstans att man kan be Tarptent täta sömmarna åt en, om man inte har lust att göra det själv. (Man kan ju undra varför det inte bara kommer tätat från början).
 
Finns en färsk och gedigen recension här:
http://www.outdoorgearlab.com/Backpacking-Tent-Reviews/ratings
Den verkar i högsta grad vara till belåtenhet i. Och i stark konkurrens.

Grymt, den va ju väldigt intressant och visade ju att den rankas väldigt högt bland bra mycket dyrare och tyngre tält.

Mediana & MAW - Tack för inputen. Har läst lite om sömmarna och de finns de som tätat sina sömmar själva som ansåg att det behövdes och det verkar finnas de som inte haft några bekymmer. Vet inte om det är något som uppgraderats? Verkar som att TT varit väldigt lyhörd på folks input och justerat tältet en hel del efter att första generationen kom ut.
 
Att täta sömmarna är lätt med lite våtrumskompetent silikon utblandat med lite förtunnare. Gjorde det på min Scarp 1 som nu är såld. Jag ser inget skäl att inte göra det. Tycker det här verkar vara ett toppentält, men hade kanske tvekat lite på fjället. Jag hade köpt! Och sen lagt upp massa sjyssta bilder här :)
 
Att täta sömmarna är lätt med lite våtrumskompetent silikon utblandat med lite förtunnare. Gjorde det på min Scarp 1 som nu är såld. Jag ser inget skäl att inte göra det. Tycker det här verkar vara ett toppentält, men hade kanske tvekat lite på fjället. Jag hade köpt! Och sen lagt upp massa sjyssta bilder här :)

Sweet, tack för knuffen. Ska ta och se ifall det blir en beställning så man börjar längta ut ännu mer ;)
 
Hittade förresten den här bilden (se nedan) så nog går det. Framgick inte om han använde det extra innertältet eller ej men nog går det att använda i snö. Dock finns det nog tält som är mer anpassade. Frågan brukar mest vara vad man själv tycker är okej :)

Här finns fler reviews om någon är intresserad och också där jag fann bilden:
http://www.backpackinglight.com/cgi...ews/display_reviews.html?forum_thread_id=6830
 

Bilagor

  • dsc01969zr2.jpg
    dsc01969zr2.jpg
    111.6 KB · Visningar: 2,298
Jag har en nyligen inkommen Double Rainbow jag köpt begagnat från USA. Jag har köpt det främst som ett låglandstält för att få bära lättare när jag är ute med mina barn. Har inte använt det själv ännu varken här i Skåne eller på fjäll men modellen har funnits ett bra tag och har använts på en hel del platser med framgång även i tuffare väder. Rätt val av tältplats och erfarenhet av den utrustning som används med dess särskilda begränsningar är som vanligt viktigt.

Jag vill sedan peka ut att det du benämner som extra innertält egentligen är ett tunt innertak som säkerligen kan minska risken för droppande kondens men inte kommer göra tältet varmare eller mindre dragit.
 
Lightheart gear

För att göra saken lite svårare så kan ni också titta på lightheartgear.com Jag spånade själv på dessa varianter men kom alldrig till skott. Av någon anledning var jag mest sugen på lightheart, kommer inte riktigt ihåg varför men förmodligen pga längden. Ni får berätta vad ni slår till på o varför!
 
Jag har en nyligen inkommen Double Rainbow jag köpt begagnat från USA. Jag har köpt det främst som ett låglandstält för att få bära lättare när jag är ute med mina barn. Har inte använt det själv ännu varken här i Skåne eller på fjäll men modellen har funnits ett bra tag och har använts på en hel del platser med framgång även i tuffare väder. Rätt val av tältplats och erfarenhet av den utrustning som används med dess särskilda begränsningar är som vanligt viktigt.

Jag vill sedan peka ut att det du benämner som extra innertält egentligen är ett tunt innertak som säkerligen kan minska risken för droppande kondens men inte kommer göra tältet varmare eller mindre dragit.

Hur många/gamla/stora barn kan du klämma in i tältet?

/En annan skånsk lättpackande småbarnspappa
 
Att annat alternativ som jag gillar skarpt är Six Moon Designs Lunar Duo. I det sover jag lätt med två barn i förskoleåldern. Det går också att stänga till bättre mot vind än Tarptent. Å andra sidan är det kanske lite sämre i vind. Som låglandstält är det helt suveränt tycker jag. Jag har också tältat med barnen i ett Tarptent Cloudburst 2 och det funkar också riktigt bra och är riktigt rymligt.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.