TARFALA från vistas!

Jag gick denna tur för några veckor sedan, via Nallo - Unna Räitastugan - trepassleden - Tarfala. Kan bara rekommendera den. Det är då och då brant, man får korsa snöfält etc -- vilket gör det till en underbar tur, helt enkelt. Men man behöver inte vara alpinist eller ha specialutrustning för att klara av den (jag varken är eller hade).

PS
Pyramidenpasset kan tydligen var lite knepigt om snön på glaciären smält; jag gick käckt över kramsnö (och åkte rutchkana ner, grumligt bildbevis bifogas ;)) när jag var där. Kanske nån som vet hur det ser ut i dagsläget?

Bilagor

• rumpspår.jpg
    rumpspår.jpg
    58.4 KB · Visningar: 666
Senast ändrad:

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tjoho!

Hur är det att vandra jojoleden (?) från Vistas till Tarfala mot Keb?

Alla tips o trix är välkomna!!!!

Fjällpinglan;)

Min personliga erfarenhet är att det är en snäll tur. Till skillnad från t.ex. Sarek har du alltid någon STF-stuga som mest en halv dagsmarsch iväg. Vidare existerar det inga svåra vad och passen är välartade; de kräver bara lite krut i benen, inga mer tekniska passager alltså.

Därmed inte sagt att det är gjort i en handvändning; viss fjällvana krävs, särskilt om vädret blir dåligt. Men den givet den utdelning som vandringen ger i termer av vyer och fjällkänsla, är det en lättköpt tur.

Jojo-leden är inte rakaste vägen från Vistas till Tarfala... Kaskavagge är närmare (men det var kanske det som du var ute efter?)

Leden är delvis markerad. Jag skriver delvis eftersom platån söder om Kaskavagge är så pass stenrik att det ibland är svårt att se rösena bland alla stenar.
960725pplatnvidnjunnjimue3.jpg

Det kan vara lämpligt att dela upp sträckan på två dagar eftersom blockterrängen sliter på fötterna. Och om stenarna är hala, så även på uppmärksamheten.

Men i det stora hela så är det en fin sräcka att vandra i fint väder. I sämre väder kan platån mellan Kaskavagge och Tarfala bli svårorienterad om man inte är fjällvan.

Lycka till!

Ta jojo-leden, den är mycket fin. Vägen in mot Nallo från Vistas är också mycket fin och sen är det en kort tur runt till Unna Räita innan klättringen över passen börjar. Jojo -leden är fint alpin, utan att vara för riskabel. Ha koll på vädret dock.

Passen är inte speciellt svåra, förutom det första vid Unna Räita, som under sommaren kan vara en torr glaciär. Går du den på morgonen får du räkna med neve, dvs hård packad snö. Underbart med stegjärn, men svårt utan. Du kan hålla dig väster (höger) ifall du inte vill gå på snön, men då får du räkna med en del lös sten. Längre fram på dagen blir snön mjukare och du kan nog med viss svårighet ta dig upp utan stegjärn. Är det fin nysnö är passet inte problem alls. Men lite utmaning vill man ju ha :).

Några bilder från min tur över jojo-leden:

http://www.viktorjonsson.se/foto/main.php?g2_itemId=1316&g2_page=34

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips