Tankar om tältplatser

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Man brukar "alltid" hitta en tältplats. Ibland sned och knölig. Kanske fuktig. I en del lägen spelar det ingen roll, man vill bara stanna och sova och komma vidare nästa dag. Men jag brukar ägna en del tid åt att söka runt och gå vid sidan av leden framåt eftermiddagen för att kanske stöta på någon riktigt bra plats. Jag har hittat tältplatser som känts bokstavligt talat magiska. Och vid sådana tillfällen stannar jag oftast där istället för att gå några timmar till.

Val av tältplats har ju även med tältstorlek och konstruktion.
Har man ett stort tält så tar de tänkbara tältplatsera snabbare slut på fina populära platser nära leden,men stanna på en höjd och se ev med kameran på zoom och leta platser ev med gamla stigar till tänkbar plats.
Om det är ont om bäckar kan man fylla alla flaskor vid ett bra ställe och gå kortare sträcka sedan ha större valmöjligheter.
Ta en rast av med ryggsäck leta och prova lutning och leta stenar och stora gropar är man flera går man i olika riktningar och letar.
Har du ett självstagande mindre tält kan du ju flytta runt detta till den bästa platsen och provliga inne i tältet och kolla gropar och stenar med tunnare golv krävs mer nogranhet.
Orientera även tältets öppningar mot ev soluppgång för en fin utsikt på morgonen och kunna öppna ventilation max tidigt för ev ventilera bort kondens.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips