Tankar om tältplatser

Hej!

Jag planerar en fjällvandring i sommar, och något som börjat dyka upp i mina tankar som ett orosmoln är - tänk om jag inte hittar nån tältplats i slutet av dan?

Tror det även bottnar i en rädsla att råka slå upp mitt tält på en halvtaskig plats och att någon ska se och tänka "men gud vilken konstig plats, varför tältar nån där?" 🧐

Hur brukar ni andra känna inför uppgiften att hitta tältplats? Eller har någon kanske något tips för att lugna lite vilda hjärnspöken?🏕
 
Spännande tankar

En bra tältplats är väldigt olika. Vi brukar titta på vädret. Behöver vi en skyddad plats pga mycket vind eller annat väder som ser besvärligt ut? Eller är det varmt och den lilla vind som finns är önskad för att det ska kyla lite? Mer vind brukar hjälpa till att hålla bort myggen.

Finns det regn på himlen är der bra att undvika platser som kan bli sanka vid nederbörd. I fjällen är svart kort mossa ett varningstecken. Ser ofta inbjudande ut, men blir snabbt rejält blöt. Men är det stabilt finväder, varför inte utnyttja en bra plats? Ofta finns en bäck i närheten.

Gärna relativt platt, så man inte rullar på varandra. Men inte högsta prio vid behov av skydd.

Närhet till vatten är alltid ett plus.

Vad som är en bra plats är olika vid olika tillfällen. I somras hittade vi en plätt bakom en stor sten samt sluttning som gav lä. Den låg högt upp på en bergssida. Det var ont om platser i området ska erkännas. En liten bäck rann precis i kanten på absiden. Tältet fick precis plats på plätten. Denna plats gav fint skydd mot vind (typ storm) och snö i två dygn. Sen började det vräka ner nederbörd och bäcken steg och vi fick vända neråt. Men en solig dag hade jag tyckt vi var knäppa som ens övervägde denna plats som vi under ovädret var super nöjd med.

Ofta är det värt att gå runt i området och titta sig omkring när det drar ihop sig till kväll. Platsen man letar efter kan finnas bakom en kulle. Lägg ryggsäcken på en lämplig plats och gå sen en lov och spana.

Tycker du platsen är bra och trygg vill jag hävda att den är det.
 
Tänk på att det är ljust länge på sommaren, se bara till att börja leta innan du är alltför trött, och våga stanna tidigt om du hittar en fin plats. Många års erfarenhet säger att det alltid går att hitta nånting.
Och oroa dig inte för vad andra tänker, det är nog snarast ”oj, fanns det en bra plats där.”
 
Varför ens fundera på vad andra tycker om din tältplats?
Det är du som tänker bo där och trivs du där så är det ju en bra tältplats för dig.
Andra må ha andra prioteringar än du och ser inte storheten med platsen du valt utifrån dina preferenser.
Nära till rinnande vatten tycker jag är bra, jämt underlag, lagom väderskyddat och om möjligt mygg-glest.

/Patrik
 
Ett misstag man kan göra om man är ovan är att sätta upp tältet där det känns mjukt. Det är med säkerhet vatten under mossan/gräset i så fall och då blir det inte roligt.
 
Det kan faktiskt vara svårt, och vi har ibland hamnat på såna där ”dumma” platser som du oroar dig för, som precis intill vandringsleden. Men vi har inte bekymrat oss för det, bara varit glada att vi hittat en möjlig plats. För ibland är det blött överallt, och ibland är marken så ojämn och full med stenblock att det inte går att få upp ett tält. På de mer välbeskrivna lederna brukar det gå att hitta tips i förväg om var det finns bra tältplatser. Kan finnas i guideböcker, bloggar och olika forum. Vi brukar också fråga folk vi möter om de sett några bra platser längs vägen. Efter några turer blir man bättre på att förstå redan av kartan om en sträcka har bra med tältplatser eller inte, så kan man planera vandringen lite efter det.
 
Hejsan,

Det mesta är ju redan sagt, men ett litet tips är att överväga att vika av från leden och kika en bit bort när det börjar bli dags att tälta. Dom riktigt bra tältplatserna nära led är ibland lite "välanvända" som toalettplatser så att säga. Det kan ju både vara lite tveksamt från hälsosynpunkt (har bland annat varit problem runt Jämtlandstriangeln) och ganska ofräscht.

/ Stefan
 
Tack så mycket för alla era svar! När jag läser det ni skriver så känner jag mig absolut lugnare inför den här frågan.

Jag har till exempel inte tänkt på att vad som är en bra plats är olika vid olika tillfällen, så enkelt och självklart nu när jag läser det. Det är tryggt också att landa i att det är jag som väljer tältplats utifrån mina preferenser och att andra kanske prioriterar annat.

Jag har läst guideböcker över området jag planerar vandra i och det var några meningar om att "här finns de enda riktigt bra platserna på denna sträcka" och jag inser nu att jag kanske övertolkat vad det innebär. Innan jag skrev min fråga här tänkte jag att det var underförstått att det är märkligt att välja någon annan plats, men nu när jag läser igen förstår jag att det bara är ett tips och om jag hittar någon annanstans jag tycker om så är det bra så 🏕

Jag tar till mig alla tips ni gett och speciellt de om förförisk men troligtvis vattnig mossa samt att våga lämna leden en bit för att kika runt! Och hamnar jag på en bänglig plats så får jag helt enkelt tänka att det blev vad det blev och att nästa kanske blir bättre 🤗

Åter igen, tusen tack alla! Det är inte lätt att vara nybörjare med fjärilar i magen.
 
Hej igen,

Kom på några saker till.

Test av marken och om den är sänk? Hur göra? Ta en hand utan väntar, knyt näven och tryck ner den hårt i den tilltänkta marken. Blir den blöt? Då är det en blöt plats. MEN bra tältbottnar tål en hel det upptryckt fukt. Det blir kallt, men inte rejält blött i tältet. Värt att veta om du letar vindskydd och det är ont om bra platser. Då har vindskydd mer prio än torr mark.
Finns det en grop eller sten på en i övrigt bra plats? Lägg dit en jacka eller något som utjämning.

Trevlig sommar
 
Tack moon rider för handfasta råd!

Nu ser jag fram emot att få bege mig ut sen i sommar och försöka omsätta alla tips här till praktik 🤗

Har hittat en "Vegetationskarta" också. Jag vet inte hur mycket hjälp man kan ha av den här i början, men jag tänker att det kan vara kul att se hur den lirar mot verkligheten och kanske vara en hjälp för att undvika de värsta sankmarkerna 😁

Trevlig sommar, hoppas alla får fina vandringar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
Fjällämmel Hjälp hitta vandringsställe - tankar om norge Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Mackan1 Tältplatser i Finsetrakten? Fjällvandring 17
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
majjen "Nya" tältplatser i Sarek? Fjällvandring 23
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
Karolina P Tältplatser vid Grövelsjön? Fjällvandring 18
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.