Tankar om Robens Tält

Hej,

Lyckas inte riktigt hitta någon vettig information kring Robens Tält? Har enbart tidigare varit ute på tur med familj/sambon och därav har jag inte riktigt behövt något enmanstält. I höstas nu så for jag på första soloturen (Hemavan - Ammarnäs) och hade en fantastisk långhelg - grymt väder och fina vyer.

Nu till sak. Jag har tänkt inhandla ett enmanstält för att slippa bära runt på mitt Allak 3 som blev rätt tungt i långa loppet. Kommer troligen landa i ett Akto, Enan eller Fjällräven Abisko 1 men då jag inte är helt hundra på i vilken utsträckning jag kommer vara ute själv så känns det lite småtrist att lägga dem pengarna så här i början. Har spanat in Robens Starlight 1 som ett uppstartsalternativ men hittar lite för lite information för att bekvämt ge mig ut på fjället med ett.

Är det någon som har erfarenheter av Robens Starlight 1 eller av Robens som märke rent i allmänhet så tar jag gärna emot informationen och givetvis är jag även öppen för andra förslag om någon där ute har andra tältmärken i 2000-4000 kr klassen att rekommendera. :)
 
Har inte själv använt starlight 1 (jag är sällan ute helt själv och mina tält är således större), men det ser ju bra och robust ut. När jag själv för något år sedan kollade marknaden efter liknande enpersontält hittade jag ett på Decathlon som jag tror hette typ "Quechua Quickhiker Ultralight" - med ungefär samma vikt som Robens-tältet men till bättre pris och - vad jag kan bedöma - ungefär samma kvalitet.

Jag kom inte att köpa det sedan - då jag i stället fick tag på ett begagnat anjan 2 från Hilleberg och som jag sedan använt mycket för "lättviktshajk" i både fjällmiljö och mer låglänt terräng.

Jag skulle nog inte tveka att använda endera tältet på sommaren på fjället - men inte tordas använda något av dem vintertid.
 
Jag har ovan nämnda Quechua Quickhiker Ultralight. Har dock använt det sparsamt i några nätter, men gillar det och upplever det som ett bra tält. Det är mycket rymligt som enmanstält och jag tycker att kvaliteten känns pålitlig. Recensionerna är goda, vilket var orsaken till att jag köpte.

Jag har ett Robens också, men ett stort 4-mans familjetält, så jag kan väl inte kommentera tältet du frågarom. Fin kvalitet, och Robens känns som en bra leverantör om du frågar mig.

//A
 
Jag har starlight 1. Tycker det är toppen - men jag är 150cm. Blev också vråldissad av lättpackarna som inte kunde förstå hur ett tält kunde väga så mycket.

Kvaliten är toppen. Det är rätt kort, för mig ryms väskan gott i fotändan men inte om du är lång och då är absiden liten. Jag sitter med nån decimeter över huvudet, men nån lång kanske slår i taket. Det är jättefin luftgenomströmning och ändå dragfritt. Bra ventiler och allt är bra. För priset var det jättebra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Godisaron Tankar om tältet "TOG Viken"? Samt pyramidtält i allmänhet. Bo och sova 4
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
albin90 Köpråd och tankar - tält, sovsäck mm. Bo och sova 18
Isildur Tält köpar tankar... Bo och sova 8
OscarD Robens Buzzard UL 1-2p Bo och sova 0
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
MiaP Robens tältspisar? Bo och sova 0
URB65 Robens Bo och sova 1
jacisak Robens Osprey 3ex Bo och sova 2
brolloff Robens sovsäck Bo och sova 2
johanzell Erfarenhet av Robens Raptor Bo och sova 0
johanzell Robens Lodge 3/Raptor Bo och sova 0
MickeT Robens tält??? Bo och sova 2
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
Crilloan Robens Mythos Duo? Bo och sova 6
NickeD Robens Trailstar Bo och sova 11
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
davni Robens fortress Bo och sova 1
slimjim Robens Challenger 2, något att ha? Bo och sova 3
höjdrädd Robens Cloud 2 - bra eller ....? Bo och sova 14
pedhan Robens tält Bo och sova 4
saifam robens- av fjällvana danskar ? Bo och sova 10
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...