Tålighet på en creasent?

köpte för ett tag sen en creascent freake, nypris på dessa kostar 8000 tusen. Egentligen ser den inte ut som en mtb som man kör i skogen med om man jämnför med specialized o typ liknaden cyklar! Den har Deore Lx växlar, dock inte nav, där ser sitter stx-rc. Ramen är av aluminien, och väger mindre än många cyklar. Undrar tål denna att cykla runt på stigar med rötter o dylikt? Det är ju en mtb, nu har den inte framdämp men det är på gång. Är Crescent cyklar bra för hård körning? Har inte hållt på med mtb så länge men är ändå ute två ggr i veckan.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
strunta i komponetgrupp

Hej,
Jag cyklat i skogen länge med många olika cyklaroch aldrig kännt att komponentgrupp har spelat någon roll
Även om man är dålig på att underhålla en växel så fungerar den ganska störningsfritt. Skulle man få en smäll på den så har i mitt fall endast växelörat tagit stryk. Det som slitits mest på min cykel är fälgar (däck och bromsklossar är förbrukningsvara).
Skall man cykla sönder ramen får man nog anstränga sig. Är det ett kännt bra märke så är det nog inget att oroa sig för.
Jag tvättar bara min cykel med såpvatten och en mjuk borste. Det räcker samt att lager klarar sig då länge utan underhåll.

Mitt tips till dig, kolla att fälgarna är dubbelbottnade samt att ekrarna är rätt spännda. Tvätta den inte med högtryckstvätt eller fettlösnade medel. Då håller cykeln länge.

mvh niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips