Tålig långsked som inte böjer sig

Jag har titanskeden med det hånade priset :)
Den är mycket riktigt gjord för det ändamål du skriver: Att hyfsat effektivt få i sig maten ur en frystork-förpackning utan att kladda ned fingrarna.

Fulländad? Nja.
Skulle jag äta med den hemma? Nä, det finns ätvänligare skedar.
Håller den? Ja än så länge har jag inte lyckats sabba den, ta i trä.
Är det den skeden som oftast följer med mig ut? Ja, den eller en plastspork.
Är den värd priset? Beror väl på. Jag gissar att den som äter Real och liknande tillräckligt ofta för att bry sig om vilken sked hen nyttjar har råd med en speciell sked.
Vad vore bättre? Kanske en egengjord träsked? Med ytterligare lite längre skaft. Men gör du den inte själv så lär 140 :- vara billigt i jämförelse.
 
Jag använder en Snow Peak Titanium Spork som passar väl på din beskrivning. Kanske inte helt gratis men håller ju lätt en livstid (jag köpte dock mina i USA där priserna var lite lägre).
 
Vill du snida själv?

Min bästa sked har jag snidat själv från en granregel. 17 cm och väger 6 gram. Ömtålig? Inte alls, gran är styvt och lätt.
Vill du ha lite längre och mycket hållbarare så stannar du ändå under 20 g.

Men 20+ cm sked i fickan, vad har du för byxor egentligen =)
 
Ja, att göra en själv är ett roligare tips tycker jag. Smörknivar har väl alla gjort och det är ju inte svårt, så en sked kan väl inte va så mycket svårare. En lite urgröpning bara, annars ungefär samma.

Här har de annars många varianter på långa skedar att importera.
 
Senast ändrad:
Har den här StoS och tycker den är helt OK och funkar mycket bättre än den tidigare korta plastsporken. Om den håller, vet ej? Har inte utsatt den för fickförvaring... och har svårt tänka mig att jag spenderade 135 för den
 
Jag har Sea to Summit-skeden som postades tidigare. Maste saga att jag ar valdigt nojd med det kopet. Tror jag betalade runt 90SEK nar det begav sig. Den hanger med pa det mesta: vandring, cykelresor och camping. Latt, talig och lang. Min hanger och dinglar fram pa ryggsacken.

Sjalva skedenskopan ar ganska grund, men man kan inte fa allt har i livet!
 
Denna ligger bäst till hitills och även om den kostar 140kr, är i titan så blir det billigt utslaget över förväntad livstid.
och jag behöver inte 12 st - det är bara jag som äter ur min matpåse. Andra påsätare äter med sin egen sked.

/Patrik
Jag har en och är nöjd. Samma användningsområde som du.
För mig var det rätt att välja den med blankpolerad skåldel. Tycker det matta är obehagligt att slicka på.
/OJ
 
Jag har haft min långa Optimus titansked i dryga tre år nu. Den fungerar fortfarande bra och har inte blivit missformad.

Jag reflekterade inte ens över att den skulle vara dyr. Den kostar ungefär lika mycket som en lunch på stan -- men håller betydligt längre...

Jag använder även en Spork i Titanium. Inte för att den är lättare än plast, för det är den inte -- men den håller betydligt bättre.
 
Jag köpte mig en lång sked från Nordisk, dock via någon av de stora återförsäljarna.
https://nordisk.eu/titanium-spoon-xl/matt-silver/p/246/1936
Har inte hunnit att testa den ännu.
Har blivit av gammal vana att det kronmärkta, tre delade besticksättet har plockats fram. Eller rättare sagt skeden har används.
Därav att jag köpte mig en sked. För typ 90% av all mat jag äter utomhus, så gör jag det med sked. Även då det inte är typisk sked-mat. Vid matbordet hade det varit kniv och gaffel.
Skulle vara intressant att jämföra Optimus och Nordisk sked bredvid varandra.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.