Tahe kvalitet?

Hej på er alla på detta forum!
En fråga från en nybörjare med nyss inköpt kajak.

Testade 5st olika kajaker fastnade för Tahe Reval. tyckte den gick fint i vattnet/snygg samt det förhållandevis låga priset.

Efter en prov paddling i lugnt vatten i 3timmar. Upptäckte jag att gelcoaten+fiber spruckigt vid fästskruvarna som håller pedalskenorna är detta vanligt.? Har jag gjort ett "felköp" ?

Forts följer! Jag har för avsikt att åberopa min garanti.

Bilagor

• Kopia av Bild 003.jpg
    Kopia av Bild 003.jpg
    8.9 KB · Visningar: 525
Senast ändrad:
Hej på er alla på detta forum!
1) är detta vanligt.?
2) Har jag gjort ett "felköp" ?
3) Jag har för avsikt att åberopa min garanti.

1) Nä, det tror jag verkligen inte.
2) Nä, det tror jag verkligen inte.
3) Bra.

Jag har haft ett par liknande sprickbildningar på min kajak (av annat märke). Jag har dels löst det genom att pilla bort lös gelcoat kring sprickorna och fyllt på ny och dels genom att ignorera det hela... :)

Men med möjligheter till garanti så är det ju den "rätta vägen".

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Transportskada?

Har jag gjort ett "felköp" ?
Forts följer! Jag har för avsikt att åberopa min garanti.

Det luktar transportskada - troligen fanns den där innan du började paddla...
Om det INTE är en transportskada måste ju laminatets styrka vara nere på äggskalsnivå...

I vilket fall är det ju ett självklart garanti-fall. Om försäljaren inte håller med, berätta det här!

hälsningar
Jens

Gelcoat skada

Hej
Kontrolera om glasfibermattan har delaminerats bakom skadan.
Glasfibret vitnar där delamineringen har inträffat.
Det skulle innebära att kajaken fått ett kraftigt punkt slag.
Bilden verkar visa på en sådan skada,gelcoten har släppt från mattan i ett stjärnmönster.
Är dock området inte mjukt (delaminerat) så är det ett relativt lätt jobb att fixa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips