Tahe köper Arrow

Köpa från dagens lager eller vänta?

Jag tänkte höra om någon vet något mer om köpet och framtida tillverkning. Då vi för stunden befinner oss i Norge passade vi (min fru) på att testa Arrow Nuka GT på Kajakk & Fritid då de har väldigt förmånliga priser.

Allt gick bra även om vi inte genomförde köpet ännu. Men när vi pratade med försäljaren menar jag att han sade att prisen möjligen skulle pressas mera då de nu skulle vara den enda återförsäljaren i Norge och då de säljer massor av Tahe Marine.

Tanken som dök upp när jag kom hem var framtida tillverkningsplats och kostnader i samband med det. Idag tillverkas Arrow i Thailand och Tahe i Estland om jag förstått det hela rätt. Är det någon som vet hur det kommer se ut framöver och räknar man med att behålla den kvaliét Arrow har idag (jag menar alltså verkligen behålla och inte bara säga det samtidigt som man kapar tillverkningskostnader)?

Känner att jag blev lite rörig nu, men jag undrar egentligen, ska man köpa nu, eller är det ok att vänta tills Tahe kör egen produktion?

Vänligen
/Håkan

Hej Håkan,

Arrow modellerna har tillverkats på ett antal fabriker runt om i Världen, först Tahe i Estland sedan Cobra i Thailand efter det Charger i Finland och nu igen Tahe som också tagit över märket och lägger in Arrows modeller under Zegul.
Kvalitetsmässigt tror jag inte att det kommer skilja sig mellan de kajaker som byggts tidigare mot de Tahe levererar, (man kan se lite skillnader mellan Cobra och finska Charger men mer beroende på lite olika vävleverantörer än något annat) De Zegulmodeller från Tahe jag sett sedan tidigare är helt klart i klass med tidigare arrowkajaker. så det vore ju konstigt om kvaliteten skulle bli sämre nu.

Förövrigt tror jag att den Arrow NUKA GT ni testade hos Kajakk & fritid är byggd på Charger i finland då jag inte tror att det kommit några NUKA GT från Thailand (bara NUKA)

Jag väntar in en leverans från Tahe av några Zegul Arrow efter jul så jag kan återkoppla med bilder så fort vi fått leverans.

MVH

Pelle
Nynäs Kajak & Upplevelse
Ps ja, vi säljer Arrow Ds

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Thailändska Arrowkajaker

De thailändska i en viss batch för några år sen har problem med gelcoaten. Den har inte hårdnat tillräckligt så den smulat sönder vid hård kontakt. Kolla alltid så att det inte är en av dem.

Hej Håkan,

Förövrigt tror jag att den Arrow NUKA GT ni testade hos Kajakk & fritid är byggd på Charger i finland då jag inte tror att det kommit några NUKA GT från Thailand (bara NUKA)

Som Pelle nämner så är alla Nuka GT tillverkade i Finland av Charger. Arrow slutade tillverka i Cobra Thailand hösten 2011. Nicolai Ilcus som är mannen bakom Arrow har precis varit över hos Tahe för att säkerställa att kvalitén bibehålls. Vad jag vet kommer det att bli samma layup som hos Charger. Arrow har sedan starten haft de bästa experterna på glasfiber till hjälp för att få ut maximalt av material/hållbarhet.

/Leif Davidsson
Aterra.se
Helsingborg

Tack för fylliga och bra svar. Det innebär att vi troligen väntar med köp fram till våren då dagarna blir längre, isarna tunnare och solen värmer! :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips