Tåget hela vägen till fjället

Hej!
Vi planerar vandring inför sommaren och önskar hjälp med tips på trevliga fjällmiljöer dit man kan åka nästan hela vägen fram med tåg.
Tycker det skulle kännas skönt att slippa åka längre sträcka i buss med barn.

Tänkte att man kunde ge varandra lite tips om trevliga lättillgängliga fjällmiljöer, sommar som vinter, dit man kan ta sig med tåg största biten.

Det som jag tänkt på är Abisko. Vad finns det mer för ställen?

MVH
Jonatan
 
Om du åker några stationer längre än Abisko - t ex Katterjåkk eller Riksgränsen - så är du praktiskt taget direkt uppe på Kalfjället. Men det är klart... i Abisko kan man ta linbanan upp.

HåkanF
 
VAd är smärtgränsen för buss? För om den är för liten har du nog fått hela katalogen redan. Vi har ju bara 2 järnvägar som går i fjällen, Trondheimsbanan och Ofotenbanan.

Trondheimsbanan gör ju sin första fjältouch i Åre och Duved, sen har du Enafors, som nämnts.

Ofotenbanan har ju sin första uppåt Abisko (stenbacken kanske är första), men där har du ju ABisko, Björkliden, Katerjåk och RIksgränsen som nämnts.

Men kan du åka buss tex 2 timmar så öpnar ju Nikkaloukta upp sig.
Även Kebnats, från Gällivare.

Eller varför inte Undersåker med buss till Vålådalen?

Christian
 
Om du åker några stationer längre än Abisko - t ex Katterjåkk eller Riksgränsen - så är du praktiskt taget direkt uppe på Kalfjället. Men det är klart... i Abisko kan man ta linbanan upp.

HåkanF

Från Katterjåkk så har jag visserligen bara gått mot Unna Allakas, vilket är otroligt fint men kanske inget man ger sig på med barn. Har du tips på andra fina (barnvänliga) turer därifrån Håkan?
 
Enligt din profil

bor du i Västra Götaland.

Finns då en del lättillgängligt i Norge. T ex Rondane och andra fjällområden utmed linjerna till Trondheim och Åndalsnes förrutom utefter Bergenbanan.

Kolla UT.NO

Thure
 
Från Katterjåkk så har jag visserligen bara gått mot Unna Allakas, vilket är otroligt fint men kanske inget man ger sig på med barn. Har du tips på andra fina (barnvänliga) turer därifrån Håkan?
Hum...? Nog har jag träffat på familjer som vandrar ganska långt från fjällstationerna, men det beror ju förstås på barnen... vilken ålder och vilken vana de har...
Nej, har du tänkt att bo på ett ställe i fjällmiljö och därifrån göra utflykter så är Abisko och Saltoluokta mina favoriter.

HåkanF
 
bor du i Västra Götaland.

Finns då en del lättillgängligt i Norge. T ex Rondane och andra fjällområden utmed linjerna till Trondheim och Åndalsnes förrutom utefter Bergenbanan.

Kolla UT.NO

Thure

Helt rätt, och det är dessutom billigt att åka tåg i Norge om du beställer från NSB och inte SJ. Går att beställa direkt från ex Göteborg:
https://www.nsb.no/
 
Tack för alla svar!

VAd är smärtgränsen för buss?

Jag tänker att kring 2-3 timmar buss kan vara ok, är det längre är jag rädd det blir besvärligt.

Har aldrig vandrat i fjällen med barn tidigare och vi börjar nog lite försiktigt. Så tanken just nu är att se ut ett trevligt område och sedan göra dagsturer utifrån det.

/ Jonatan
 
Har aldrig vandrat i fjällen med barn tidigare och vi börjar nog lite försiktigt. Så tanken just nu är att se ut ett trevligt område och sedan göra dagsturer utifrån det.

varför inte jämtlandstriangeln? inte alltför jobbig tågresa, lättvandrat och stugor ifall inte tält är aktuellt.
 
Tåg till Enafors, buss i en tjugo min - halvtimme till Storulvån och sedan antingen dagsturer från fjällstationen eller gå till en av stugorna i närheten och göra dagsturer därifrån är väl det uppenbara svaret så länge man håller sig i Sverige. Men Norge är också ett starkt alternativ, kan dock vara lite fler tågbyten i det alternativet.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...