Tag i Ukraina

Nan som erfarenhet av nattag o cyklar i Ukraina. Pa tagstationen sager de att jag inte far ta med cykeln men som jag uppfattar det pa den har sidan (http://www.tryukraine.com/info/cycling/transportation.shtml) far jag ju visst ta med den, om den ar forpackad.

Har skaffat en stor (alldeles for stor, an sa lange) kartong att ha cykeln i. Tror ni det funkar?

Befinner mig just nu i Krakow o taget avgar ikvall. Vore lugnande att fa ett enkelt svar, men annars ar det val bara att testa.
 
Jag slog in cykeln i ett paket (monterade av framhjul o vred styret först).

Lite knöligt på tåget mellan Krakow o L'viv (dvs när jag skulle passera gränsen). Fick stå med cykelpaketet o vänta rätt länge för att visa att jag verkligen ville ha med paketet, sen fick jag slutligen med mig den upp på tåget. När tåget precis skulle gå tog konduktören cykeln o sprang bort med den till nån bagagevagn. Enligt polackerna som hjälpte mig var det som vanligt, bara att visa att man inte tänkte ge sig. Det stora problemet för konduktören var om jag hade slagit in nåt farligt/förbjudet o sen inte ville erkänna att det var mitt vid gränsen om nån frågade, vet inte om det hade varit bättre att ha cykeln precis som den var.

Tågen bidare i Ukraina var absolut inga problem (med bagagebiljett), även om en del konduktörer var mindre glada på det där paketet jag hade med mig. Tror att det underlättar att ha cykeln i en låda, men jag vet inte riktigt. Bagagebiljetten kostade bara några kronor.
 
Cykel på tåg Polen/ukarina

Har ungefär samma erfarenheter. Finns inget krav att man skall packa cykeln på polska tåg så detta gäller nog även tåg som går till destinationer i Ukraina. Tvärt om är det nog enklare för alla om man rullar in cykeln i godsfinkan som brukar vara i mitten på tåget. Man får se till att fånga konduktörens uppmärksamhet så kommer han och öppnar dörren och hänger upp cykeln i en krok samt tar betalt. Man får se till att man får en giltig biljett och fråga om avgiften gäller hela vägen så inte en konduktör i Ukraina försöker ta betalt en gång till.
På vissa linjer saknas godsfinkan och man hänvisar då cyklar till utrymmet innanför dörrarna i vagnen längst bak.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.