Tändmedel

Jag har hittat en instruktion på hur man gör tändmedel av kemiskt ren bensin och stearin. Man skulle smälta ca:3-4 cm av ett stearinljus i ett vatenbad och tillsätta 1.5 -2 dl. kemiskt ren bensin. Därefter skulle man doppa bomullstussar eller tussar av torktumlarludd i blandningen och låta dessa rinna av på ett tidningpapper. Resultatet är vattensäkert och funkar bra att tändas med t.ex. tändstål. Är det någon som provat detta?

Disktrasor dränkta i stearin kör jag med - blir ganska vattensäkert oxå

Porösare papp alla äggkartong och liknande material fungerar också att doppa i stearin.

Stålull är bra eller bomull / tamponger doppade i stearin funkar bra också.
Annars finns det man behöver i naturen.

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!
Jag har kört med bomullstussar och babybadolja. Har inte testat hur de funkar med väta dock. Klart praktiskt för eldstålsbruk är det iallafall.

Hela världen är ju dränkt i handsprit, det brinner bra.
Bomullsplattor (som tjejer har till smink) vrängda så att insidan kommer ut.
Innerslang skall brinna bra.

hejsan
en bomullstuss med lite vaselin funkar riktigt utmärkt.
en OB i reserv är ju inplastad från början...
vänligen nils

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips