Tältregler?

Brune; sa:
Det finns en sak som jag ser till att hålla reda på speciellt och det är glasögonen (dyra, ömtåliga och nödvändiga).

För att hålla ordning i tältet har jag kompletterat mitt hilleberg med en extra upsättning fickor i innertältet så att jag nu har fyra istället för två. Detta gjorde hilleberg för några tior. Jag övervägde då att även sy in en speciell ficka bara för glasögonen men det blev inte så...

/A
 
Jag och min sambo har efter ett antal vandringar delat upp sysslorna som så;

Jag bär mitt eget + allt gemensamt utom tält/sjukvårdspåse.
Hon bär sitt eget + tält/sjukvårdspåse.

Vid rast plockar jag fram kök/mat medan hon stretchar.
Hon hämtar vatten medan jag lagar maten.
Efter mat diskar hon medan jag stretchar (på rygg på liggunderlaget;-) )

Vid kvällsstopp reser jag tältet medan hon stretchar.
Jag plockar in all gemensam köksutr i absiden och övr gem i tältet. Liggunderlag/sovsäck plockar var och en fram.
Tomma ryggsäckarna läggs vid tältet under regnsskydd.
Jag lagar mat medan hon hämtar vatten/vilar.
Hon diskar medan jag vilar.

Frukost pss.
Tältet river jag då det brukar gå fortare för mig att bli färdig med mat/hop-plock.

Utrustning fördelas i innertält/absiden enl;
Absiden: mat, köksutr, skor, ytterkläder.
Innertält: egen utr, kläder på sin egen yttersida. Gem utr i fotändan.

Efter 15+ gemensamma fjällvandringar fungerar detta automatiskt utan tjafs/krångel och man vet "alltid" var alla grejer finns:)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Blåsning? Endast om tältet väger mindre än hälften av maten:) Men det har du väl räknat på innan?;-)

Med tanke på att vårt tält+sjvpåse väger under 3kg så skulle jag gärna bära tält+hälften av maten vid längre vandringar...
 
opel; sa:
Blåsning? Endast om tältet väger mindre än hälften av maten:) Men det har du väl räknat på innan?;-)

Med tanke på att vårt tält+sjvpåse väger under 3kg så skulle jag gärna bära tält+hälften av maten vid längre vandringar...

Min sambo bär alltså bara på sitt eget + hälften av maten. Hur det skulle kunna väga mer än andra hälften av maten, kök + bränsle, samt tältet och mitt eget kanske du kan förklara för mig ;)
 
Det har jag väl aldrig påstått?

Jag säger att jag bär "allt" utom tältet och du tycker att du gått på en blåsning som får bära "allt" utom hälften av maten.
Om tältet väger mindre än hälften av maten så är det ju din sambo som gått på blåsningen:)

Säg att tältet väger 3 kg och maten väger 4kg.
I mitt fall bär jag 4 kg och i ditt fall bär du 3+4/2=5kg.

Säg att tältet väger 3 kg och maten väger 7kg.
I mitt fall bär jag 7 kg och i ditt fall bär du 3+7/2=6,5kg.

Säg att tältet väger 3 kg och maten väger 10kg.
I mitt fall bär jag 10 kg och i ditt fall bär du 3+10/2=8kg.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Varför citerar du mig då?!?

Att hon blåser dig kan väl endast tyckas om
a: Hon väger 20 kg mer än dig och det är enbart muskler.
2: Om man som man anser att jämlikhet i samhället även innefattar kroppsarbete.

;-)
[Ändrat av opel 2006-06-28 kl 14:32]
 
-PaTRiC-; sa:
hur många är ni när ni går ut.. tältansvarig, sjukvårdsansvarig, köksansvarig, kartansvarig och fan vette mer ni har.. med en uppdelning som denna låter det som ni är runt 30 pers.. är man så många bör man tillämpa militär utrustningshantering. annars räcker det med att hålla sina grejer i sin rygga o inte göra som ankeborgarna..


Jag vet inte var du är född Patric. Men vi som är födda i Göteborg kan ha fler än ett ansvarsområde...
Summa summarum: om man är fyra stycken som ger sig ut på tur. Och man har 12 ansvarsområden, så delar man 12 med 4 och det blir 3. Och hur vet jag då det? jo genom att ramsa den gamla goa räkneramsan från Göteborg: Pinkar du på morsansgolv? 4 gånger 3 är tolv!
 
northdog; sa:
Jag vet inte var du är född Patric. Men vi som är födda i Göteborg kan ha fler än ett ansvarsområde...
Summa summarum: om man är fyra stycken som ger sig ut på tur. Och man har 12 ansvarsområden, så delar man 12 med 4 och det blir 3. Och hur vet jag då det? jo genom att ramsa den gamla goa räkneramsan från Göteborg: Pinkar du på morsansgolv? 4 gånger 3 är tolv!

jo, men sen går det åt helvete oxå.. pinka på golvet.. jaja.. mitt gamla befäl hade rätt..
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.