Tältregler?

Spöket; sa:
-PaTRiC-; sa:
.. jag har aldrig fattat det här Göteborgssyndromet
Göteborgssyndromet? Upplys en okunnig ....

//Aina

Ett befäl i det militära upplyste oss om följande:
(befälet var själv från ett grustag någonstans norr om norrut)

skåningar äter och pratar för mycket
stokkhålmare tror dom kan allt men kan inget..
göteborgare är som fiskmåsar, skriker, skränar och skitar ner..

efter 13år i Göteborg så är jag benägen att hålla med mitt Befäl i på alla ovanstående punkter..

(inte för att jag på något sätt har fördommar eller så..)
 
Brune; sa:
Det finns en sak som jag ser till att hålla reda på speciellt och det är glasögonen (dyra, ömtåliga och nödvändiga).

Det där har jag löst genom att köpa brillor på macken, billigt och bra. Glasögonen hänger jag upp i taket i tältet så fort de inte används, men om de går sönder så gör det inte så mkt eftersom man har råd att ha med några extra.
[Ändrat av öringen 2006-06-28 kl 11:07]
 
öringen; sa:
Brune; sa:
Det finns en sak som jag ser till att hålla reda på speciellt och det är glasögonen (dyra, ömtåliga och nödvändiga).

Det där har jag löst genom att köpa brillor på macken, billigt och bra. Glasögonen hänger jag upp i taket i tältet så fort de inte används, men om de går sönder så gör det inte så mkt eftersom man har råd att ha med några extra.

jag e inte helt säker på att Per snackar om solisar..
 
-PaTRiC-; sa:
öringen; sa:
Brune; sa:
Det finns en sak som jag ser till att hålla reda på speciellt och det är glasögonen (dyra, ömtåliga och nödvändiga).

Det där har jag löst genom att köpa brillor på macken, billigt och bra. Glasögonen hänger jag upp i taket i tältet så fort de inte används, men om de går sönder så gör det inte så mkt eftersom man har råd att ha med några extra.

jag e inte helt säker på att Per snackar om solisar..

Det beror ju naturligtvis på vilket synfel du har, men om man som jag bara behöver läsglasögon så är ett par glasögon för 75 :- från OKQ8 ett superbra alternativ till de du köper för 6000:- hos optikern :cool:
 
För att koppla på tråden igen ....ansvarsområden beror mycket på hur gruppen fungerar.

Sjukvårdsprylar - tycker de ska ha en ansvarig + att övriga ska veta var de finns.
Kök - oftast är det ägaren av köket som tar hand om det.
Karta - kartläsaren/vägvisaren tar ansvar för den.

Egna prylar - det funkar sällan om de sprids inuti tältet, håll de samlade.

Om jag sprider mina egna prylar utanför tältet och/eller glömmer de - det är mitt problem och det får jag hantera. Snart har jag glömt myggmedel tillräckligt ofta för att det ska komma med i packningen. :)

//Aina
 
hur många är ni när ni går ut.. tältansvarig, sjukvårdsansvarig, köksansvarig, kartansvarig och fan vette mer ni har.. med en uppdelning som denna låter det som ni är runt 30 pers.. är man så många bör man tillämpa militär utrustningshantering. annars räcker det med att hålla sina grejer i sin rygga o inte göra som ankeborgarna..
 
Spöket; sa:
Egna prylar - det funkar sällan om de sprids inuti tältet, håll de samlade.

Om jag sprider mina egna prylar utanför tältet och/eller glömmer de - det är mitt problem och det får jag hantera.
//Aina

Pryttlar i tältet är ju iaf kvar, värre med sånt som glöms ute. En kollega som en sommar åkte och tältade med ett gäng fiskekompisar började första dagen med att sprida ut all utrustning kring baslägrets kåta. Sen fiskade de, drack lite sprit och gick och la sig. När de vaknade på morgonen var allt täckt med 25 cm nysnö :)
 

avslutad210712

Gäst
Kan väl säga att jag ansvarar för allt det gemensamma utom sjukvårds-, hygien- respektive diskutrustningen som min sambo ansvarar för.

Hon har ytterligare ett ansvarsområde och det är att se till att jag inte virrar omkring för mycket så hon har det absolut tyngsta lasset.

Fast sen tycker jag inte att man behöver utse ansvariga för varje del utan se till att sunt förnuft råder i fjällen/skogen/till sjöss. Sitter man i ett stenröse så får man försöka att inte strala omkring en massa saker utan hålla dem i ryggsäcken respektive i sin närhet. Har fortfarande inte lyckats tappa något, vad jag kan minnas men minnet är selektivt, och i mitt fall är det garanterat en bedrift om man jämför med hemmavid.
 
Ansvar och prylar

Lite prylar och en ansvarig brukar underlätta. Som ordingsfrågan från början är uppställd hoppas jag att tälttillstånd från markägarna införskaffats i god tid. Att fordonsavlämningsplats är röjd etc, etc... M a o gör tingen enkla och lätthanterade, njut och se sluta organisera...

Go tur
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.