Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan

Hej,
tänkte solovandra mellan Ammarnäs-Hemavan i mitten av september och söker lite tips på fina tältställen. Min plan är att gå på 5 dagar, och är jag fräsh och känner att jag hinner skulle jag önska en topptur också. Men det beror lite på vädret och vilken tid bussen går tillbaka på måndag til Umeå, vilket jag inte kollat upp än. Har stor fjällvana, mest vintertid men jag har även gjort några sommarturer.

Alla tips och råd mottages tacksamma.
 
Har kollat upp busstiderna nu, och ser ut att bli tufft med topptur då bussen kommer 12:25 till Ammarnäs och bussen från Hemavan går kl 13:15 och då går det bort en hel dag bara på resa.

Kan tillägga att jag gick Hemavan - Syterskalsstugan på 6-7h för något år sen, så dagsetapper på 20-25 km ska inte vara några problem. Kommer att bära med mig tält, utrustning och mat, så jag är inte bunden till att tält kring stugorna.

Så är det någon som har förslag hur jag skulle kunna lägga upp vandringen. Hade gärna haft någon dag till på mig så jag hade kunnat lägga ned mer tid på fotografering som och toppturer, men som det ser ut nu är jag nöjd om jag kommer iväg överhuvudtaget ;-)
 
Jag har bara gått från Umasjö till Hemavan via Syterskalet. Jag har ingen koll på området öster om Tärnasjön. Men det var en väldigt fin tur på västra sidan om sjön som jag minns tillbaka på. Ganska högt och kargt. Tältplatser finns det alltid gott om.

Kan rekommendera Norra Sytertoppen! Fantastisk utsikt över tärnasjöns delta i klart väder.
 
Jag har bara gått från Umasjö till Hemavan via Syterskalet. Jag har ingen koll på området öster om Tärnasjön. Men det var en väldigt fin tur på västra sidan om sjön som jag minns tillbaka på. Ganska högt och kargt. Tältplatser finns det alltid gott om.

Kan rekommendera Norra Sytertoppen! Fantastisk utsikt över tärnasjöns delta i klart väder.

Hur är turen mellan Umasjö och Hemavan? Hur långt är det, har inte kartan tillgängligt så jag kan kolla själv..
 
I backen efter Aigertstugan finns det bra platser, som har nära till vatten. Även platån ca 2-2.5 timmes vandring efter Aigert har bra tältplatser.

1-2 timmar efter Servestugan, så finns det också bra platser. Bilden nedan kommer från min tur för två veckor sen och är efter bron efter Servestugan.

Precis innan raststugan i Syterdalen finns det också bra tältplatser.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    43.1 KB · Visningar: 1,583
Tack så mycket för svaren! Som det ser ut nu blir det vandring nästa helg, har dock inte riktigt bestämt turen än.

Står mellan

Ammarnäs - Hemavan
Umasjö - Hemavan
Eller gå upp till Viterskalsstugan och tälta där, för att sedan göra toppturer till Norra- och Södra sytertoppen.

Beror lite på om jag ska vandra ensam eller om jag får med mig någon.
 
Tack så mycket för svaren! Som det ser ut nu blir det vandring nästa helg, har dock inte riktigt bestämt turen än.

Står mellan

Ammarnäs - Hemavan
Umasjö - Hemavan
Eller gå upp till Viterskalsstugan och tälta där, för att sedan göra toppturer till Norra- och Södra sytertoppen.

Beror lite på om jag ska vandra ensam eller om jag får med mig någon.

Gick sträckan förra veckan men bodde i stugor. Känns som det finns bra med ställen att tälta på. Som sagt innan Serve är ett ställe. Jag bor i Stockholm och kommunikationerna är dock mindre bra. Flyg från Hemavan verkar vara det som är smidigt och blir billigare sägs det om man skaffar Sverige kort. Hem från Ammarnäs tog mig 17 timmar med buss Ammarnäs -> Lycksele Tåg Lycksele -> Umeå och sedan natttåg...

Bilder
https://www.flickr.com/photos/salgo/sets/72157646955848930

Början på en färdberättelse ;-)
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2969624

15177058105_75a4182054_c.jpg


14990478818_af5cba6542.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Mackan1 Tältplatser i Finsetrakten? Fjällvandring 17
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
majjen "Nya" tältplatser i Sarek? Fjällvandring 23
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
Karolina P Tältplatser vid Grövelsjön? Fjällvandring 18
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...