Tältplats på vägen upp till Keb

Har tänkt att bestiga Keb i slutet av juli tillsammans med sambon. Vi kommer bila från Göteborg och sedan vandra och övernatta med tält på vägen upp.

Min fråga är nu vart vi bör tälta på vägen. Vi vill helst inte göra en 12 timmars vandring från fjällstationen, utan tänkte om det går att tälta närmare toppen. Det skulle vara underbart om det fanns någon plats där man kunde slå läger så att vi slipper ta med packningen upp, samt att vi då kan göra någon annan tur också innan vi vandrar tillbaka till bilen.

Jag har läst om Singivagge och det verkar vara något för oss, men hur lång tid tar det från Nikkaluokta dit (där vi tänkt ställa bilen)? Samt hur lång tid tar det från Singivagge till toppen och ner?
Om ni har något annat förslag är det välkommet =)

En annan fundering vi har är hur det är med säkerhet och så, behöver man oroa sig för inbrott i bilen eller i tältet om vi lämnar vår campingplats?

Om ni vill gå västra leden kan ni tälta vid Kittelbäcken, så att ni kan starta direkt på morgonen med att gå uppför - det gjorde vi för många år sedan ( men valde en vildare väg upp). Singivagge är längre bort, kan vara halt och brant att gå in i söderifrån, men man slipper ju gå över nåt extra bonusberg.
Jag minns ju inte hur lång tid det tar att gå upp från Singivagge, men det var inte någon väldigt jobbig dag. Västra leden är en av de vägar jag aldrig tagit upp.
De flesta lämnar tält med en del saker om de ska på topptur, man tar med stöldåtråvärda prylar förstås - jag hoppas att det fortfarande går bra att göra så runt Kebnekaise.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Bilagor

• IMG_0224.jpg
    IMG_0224.jpg
    55.5 KB · Visningar: 770

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips