Tältplats efter Kebnekaise fjällstation?

Gåendes från Nikkaluokta, hur ser det ut med tältplatser om man fortsätter 500 m - 1 km förbi Kebnekaise fjällstation? Gott om platser eller är det vettigast att slå läger redan innan man kommer fram till stationen?

Ganska gott om lämpliga platser, och dessutom slipper man björkskogen och det värsta av myggen om det blåser lite.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vil anbefale å gå forbi stasjonen og finne en hyggelig plass å telte utenom skogen, når jeg var der forrige uke var det mange telt spredd rundt omkring der. Så mye bedre ut enn å telte i den bjørkeskogen ved Helikopterplassen som jeg gjorde :(

Var ganske lite mygg, men utrolig mye mus! De sprang frem og tilbake over alt inne i skogen, det krydde av dem. Er sikkert fordi så mange teltere bare kaster matrester rett i skogen, var så mange mus at jeg vil si at Fjellstationen har et lite skadedyrsproblem... Sov godt gjorde jeg i alle fall, men hvem gjør vel ikke det etter 6 dager i fjellene ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips