Tältläger nära Torpön i Ydre.

En cykeltur jag skulle vilja göra i sommar skulle börja hemifrån Linköping och föra till Torpöns camping, eller (hellre) vildtältning på Boxholmssidan. På bilder ser marken kring Fiskarps vindskydd ut att vara idealisk för tältning. Frågan är bara om det är lätt att nå vatten därifrån, och om det är lätt att ta sig till platsen från landsvägen (jag vill inte bära packning i händerna!). (För två år sen sov jag i vindskyddet vid Flanhult och det gör jag bara inte om!)
 
Jag har letat efter vindskydd i området och det går väl bra att tälta nära vindskydd tror jag. Det har jag gjort innan. Om du ser 4 km norrut till Stora Stocksjön så finns det ett intressant vindskydd med några stenkast till sjön, ved, grillplats. Det är ju inte Sommen utan en lite sjö eller göl. Den når du via Östgötaleden alltså kan du cykla in på stigen från vägen. Man får inte åka in med bil där. Jag var där också skulle kolla för några veckor sedan, men vände. Hade inte mer tid att kolla upp platsen.
 
Jag har letat efter vindskydd i området och det går väl bra att tälta nära vindskydd tror jag. Det har jag gjort innan. Om du ser 4 km norrut till Stora Stocksjön så finns det ett intressant vindskydd med några stenkast till sjön, ved, grillplats. Det är ju inte Sommen utan en lite sjö eller göl. Den når du via Östgötaleden alltså kan du cykla in på stigen från vägen. Man får inte åka in med bil där. Jag var där också skulle kolla för några veckor sedan, men vände. Hade inte mer tid att kolla upp platsen.
Att det går att cykla dit följer förstås inte av att platsen ligger vid Östgötaleden; t ex till Flanhults vindskydd går det inte ens att leda en cykel. Men jag utgår nu från att du verkligen varit där och vet att det går. Jag ska spara tipset i minnet även om Fiskarp känns lite mer lockande. Platsen ser ju tältvänlig ut på bild.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lischke Vindskydd nära Norrköping. Östergötland 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.