Tältkamin rund el rektangulär

Krumbukterna är alltså vad som brukar kallas "baffle". Är det någon veckad metallbit som sitter framför skorstenshålet i kaminen, eller hur ser det ut?

Raskesven

Baffelplåt heter det på Svenska.Det är en 'plåt' som sitter i eldstadskammaren och hindrar rökaserna från att dra ut direkt,ökar förbränning och effekt.Konstruktionen bör vara så att rökgaserna tvingas ta en 'omväg' bakåt för att gå ut,antingen enkelt som en tvärställd plåt som lutar bakåt eller lite mer komplext som en 'klo'.Huvudsaken är att den täpper till nedifrån och upp med en glipa i överkant.


peter f.d skorstensfejare (Sotare).
 
Senast ändrad:
Baffelplåt heter det på Svenska.Det är en 'plåt' som sitter i eldstadskammaren och hindrar rökaserna från att dra ut direkt,ökar förbränning och effekt.Konstruktionen bör vara så att rökgaserna tvingas ta en 'omväg' bakåt för att gå ut,antingen enkelt som en tvärställd plåt som lutar bakåt eller lite mer komplext som en 'klo'.Huvudsaken är att den täpper till nedifrån och upp med en glipa i överkant.


peter f.d skorstensfejare (Sotare).
Heter det verkligen baffelplåt? I´m baffled;-) Ok, tack för infon. Sådan plåt har jag sett i mer vanliga kaminer. Har läst att det finns även lättviktskaminer med sådan effekthöjare och det verkar vettigt.

Raskesven
 
Ahh, blev en "Vortex Cylinder Stove with 6.5' pipe", i titan? Krumbukterna är alltså vad som brukar kallas "baffle". Är det någon veckad metallbit som sitter framför skorstenshålet i kaminen, eller hur ser det ut?

Raskesven


Nej jag var väldigt nära att köpa ifrån Kifaru. Men det slutade med att jag plötsligt såg en annons på blocket och fick tag på den klassiska tentipi kaminen komplett för 2300 kr så jag slog till!
Dock är rökröret till en nia så min sjua ser lite konstig ut med röret som sticker ut, men det får jag stå ut med...

MVH
Henrik
 
Baffelplåt heter det på Svenska.Det är en 'plåt' som sitter i eldstadskammaren och hindrar rökaserna från att dra ut direkt,ökar förbränning och effekt.Konstruktionen bör vara så att rökgaserna tvingas ta en 'omväg' bakåt för att gå ut,antingen enkelt som en tvärställd plåt som lutar bakåt eller lite mer komplext som en 'klo'.Huvudsaken är att den täpper till nedifrån och upp med en glipa i överkant.


peter f.d skorstensfejare (Sotare).
Kanon !
Vi står i startgropen med att bygga en ny kamin. Får testa en sådan konstruktion på den nya pjäsen.
 
Ursprungligen postat av ping
Baffelplåt heter det på Svenska.Det är en 'plåt' som sitter i eldstadskammaren och hindrar rökaserna från att dra ut direkt,ökar förbränning och effekt.Konstruktionen bör vara så att rökgaserna tvingas ta en 'omväg' bakåt för att gå ut,antingen enkelt som en tvärställd plåt som lutar bakåt eller lite mer komplext som en 'klo'.Huvudsaken är att den täpper till nedifrån och upp med en glipa i överkant.


peter f.d skorstensfejare (Sotare).

Kanon !
Vi står i startgropen med att bygga en ny kamin. Får testa en sådan konstruktion på den nya pjäsen.
Har ni kommit ur startgroparna, och hur går det i så fall? Ideér om konstruktion?

ping; jag skulle vilja konstruera en baffelplåt till min lättviktskamin. Kaminens eldrum är en ren tom låda med rököppning vid sidan av mitten längst bak nära hörnet. Rökröret sticker ner några cm i eldrummet. Jag tänker mig en insats i form av en "burk" /halv "burk" som man bara ställer dit, utan topp och botten, med en plåt som sticker ut horisontellt med någon/några cm glipa mot toppdelen av eldrummets insida, som bilden nedan. Gångbart, eller har du andra förslag på konstruktion?

Raskesven
 

Bilagor

  • b1aa.JPG
    b1aa.JPG
    15.2 KB · Visningar: 3,723
Har ni kommit ur startgroparna, och hur går det i så fall? Ideér om konstruktion?


Raskesven

Tyvärr har vi inte kommit igång än , då det har varit " 363 000 " andra saker att göra .
Grundtanken är väl idag att utgå ifrån en rektangulär form då det är lättast att packa i bilen. Har märkt att den runda kaminen tar väldigt mycket plats i en väldigt liten bil ( ombyggd Suzuki SJ413).
Tanken är väl att förse kaminen med en L formad baffel som tvingar rökgaserna att gå halvvägs mot luckan för att sedan ledas tillbaka mellan baffel och tak . Vi gör nog baffeln löstagbar till en början för att kunna testa oss fram till hur lång den ska vara samt hur stor spalten bör vara .

// Mats
 
ping; jag skulle vilja konstruera en baffelplåt till min lättviktskamin. Kaminens eldrum är en ren tom låda med rököppning vid sidan av mitten längst bak nära hörnet. Rökröret sticker ner några cm i eldrummet. Jag tänker mig en insats i form av en "burk" /halv "burk" som man bara ställer dit, utan topp och botten, med en plåt som sticker ut horisontellt med någon/några cm glipa mot toppdelen av eldrummets insida, som bilden nedan. Gångbart, eller har du andra förslag på konstruktion?

Raskesven

Kan inte se varför det inte skulle funka.Om skorstenen går ut lite på 'sniskan' kan det vara effektivast att ta 3/4-burk med läpp och ställa den så att den täcker hörnet baksida-sida.Gör den löstagbar så att det finns möjlighet att värma upp skorstenen för att få upp draget innan du ställer den på plats.


peter
 
Sådär ja,nu är det proveldat med prototyp 2. Verkar fungera bra.

Tekniska data:

Längd: 400 mm

Bredd: 300 mm

Höjd: 300 mm

Material: Rostfri plåt 2mm

Vikt: Ca 15 kg

Konstruktion:

2 St invändiga plåtar som tvingar rökgaserna att ta en omväg på ca 70 cm i kaminen.
Efter proveldning igår kväll märkte vi att mesta värmen blir i fram /ovankant med denna konstruktion. En hög värmeutveckling märktes tydligt på sidorna då vi kunde se värmens väg genom baffelplåtarna, ett tydligt orange Z syntes på sidorna .

Svalast på baksidan av kaminen vilket vi ser som en stor fördel då tältduken inte tar så mycket stryk .

Som skorsten har vi använt ett spirorör med längd 3000 mm diameter 100.

Fortsättning följer.
 
Så här ser plåtgrisen ut,proveldad & klar.
 

Bilagor

  • P1100006.jpg
    P1100006.jpg
    60.7 KB · Visningar: 4,133
  • P1100007.jpg
    P1100007.jpg
    46.6 KB · Visningar: 4,640
  • P1100008.jpg
    P1100008.jpg
    34.6 KB · Visningar: 3,705
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erikh1 Gnistsläckare till tältkamin Bo och sova 5
Hookahey Tältkamin. Är det bra det? Bo och sova 4
Arne Bengtsson Tältkamin Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.