Tälta & vandra i jotunheim?

Hej!

Är det bara att slå upp tält på lämpligt ställe eller får man bara tälta på anvisade platser?

Finns det någon väderstatestik (för Jotunheimen) att hämta på nätet? I så fall var?

Eftersom jag tänkte gå från Spiterstulen upp på Galdhöpiggen och sedan ner till Juvashytta så undrar jag om någon vet om man kan haka på en guidad grupp från berget och ner, eller om man kan gå runt glaciären?

Mvh Stefan

Tälta går bra

Man har allemansrätt i Norge också, detaljer se: http://www.naturforvaltning.no/wbch3.exe?d=2019&toppgiff=naturomr

I korthet: På högfjället får man tälta fler än 2 dygn (max 2 i lågmark), men inte närmare än 150 m till närmaste bebyggelse.

I Jotunheimens natinalpark gäller följande:
"I nasjonalparken kan du:
ferdast fritt til fots og på ski, raste og telte,
plukke bær og sopp, jakte og fiske etter gjeldande reglar i området - hugs jakt- og fiskekort.
Det er ikkje tillate å:
skade planter eller forstyrre dyr og fuglar unødig, ferdast med motorkøyrety på land og vatn - nokre unntak gjeld, skade eller øydeleggje planter, herunder levande og daude tre og buskar, bryte laus stein og mineral, føre inn nye planteartar, dyreartar eller fiskeartar, forurense og forsøple."

Källa: http://www.jotunheim.no/modules.php?op=praktiskeopplysningar

Jag har varit på tur på Galdöpiggen för ett par år sedan. Mycket snö, snabbt växlande väder men fin natur.

Ha de bra!

niklas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sök i forum

Vi gick i Jotunheimen förra året och vi tältade. Vår tur gick Gjendesheim-Russvassbu-Spiterstulen-Visdalen-Memurubu-Besseggen-Gjendeheim. Mycket fint! Lätt att hitta tältplatser (vi bodde inte nära stationerna).

Sök i forumet på Jotunheimen så hittar du en massa information!

Tack för svaren!

Låter mysigast att ligga ensamt på fjället, men funderar ändå på att ligga vid hytterna för att kunna utnyttja duschar och för att slippa släpa med mig all packning. Endast dagsutflykter är det tänkt eftersom det är första gången för vandring!
Är det helt fullt kring hytterna?

Tjillevipp!
Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips