Tälta på snö sommartid?

Hej!!

Detta kan potentiellt vara en lite korkad fråga men jag undrar vad ni har för tankar om att tälta på snö sommartid. Jag skall till området kring Tarfala och svarta sjön och har förstått att det är mycket steningt. Vad tror ni skulle det kunna vara att föredra att tälta på ett plant och fint snöfält framför att kvarta mitt i bland all sten? Vad säger ni? Kommer jag vakna upp i en pöl av slask??

Ha en fin dag!!

Så länge temperaturen är någorlunda låg nattetid så ser jag inga problem med snötältningen. Däremot ska du veta att det finns en hel del röjda tältplatser vid Tarfala. Det är knappast ett problem att hitta tältplats där om du inte är allt för kräsen.

HåkanF

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nere vid Tarfala finns gott om tältplatser. Vid Svarta sjön finns 1 eller max 2 platser. Några plana snöfält tror jag inte du hittar.

Väster om Svarta sjön kanske det kan finnas plant snöfält men troligen finns såna bara ännu högre upp på t ex glaciärerna.

Satsa du på att tälta i anslutning till STFs Tarfala stuga. Här finns åtminstone ett femtontal vettiga tältplatser.

Thure

Jag har haft samma tankar Ang tältning på snö, när det är stenigt eller sumpmark tex. Att det blir kallare kan jag räkna ut själv, men vad mer? Mer kondens? Fukt underifrån? Annat?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips